Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Formstark doldis tog hem priset

Annons

I talet på Augustgalan tackade Nina Ulmaja sina tre barn - och en forntida folkgrupp. Barnen för deras frågvishet, kananéerna för alfabetet. Tillsammans lade de grunden till en lustfylld bokstavsbok för alla åldrar.

Det har snart gått ett dygn sedan prisutdelningen i Stockholms konserthus, men Nina Ulmaja har fortfarande inte riktigt tagit in vad som hänt. Hon måste nypa sig i armen, säger hon, för att fatta att hennes första egna bok "ABC å allt om D" fick priset som bästa barn- och ungdomsbok.

Jag hade hört tidigare att fackböcker aldrig vinner i barnboksklassen, så jag var inställd på att det var så.

Formger vinnare

Hon är inte särskilt känd för den breda allmänheten, men i litterära sammanhang är Nina Ulmaja ingen dununge. Faktum är att hon i flera år suttit med på Augustgalan och hållit tummen för "sina" böcker. Som designansvarig på Albert Bonniers förlag och erkänd bokformgivare har hon bland annat formgett två tidigare Augustvinnare: Susanna Alakoskis "Svinalängorna" och Cecilia Lindqvists "Qin".

Och i år har jag gjort Zlatan-boken och Sara Stridsbergs bok, berättar hon.

Prestigeuppdragen är många; Nina Ulmaja är den som satt formen på Lars Noréns senaste böcker och Tomas Tranströmers samlade dikter. Men arbetet med "ABC å allt om D" är något av det roligaste hon gjort. Allt började när hennes tvillingar Malvin och Biko var fem år gamla.

De frågade alldeles självklara saker om alfabetet, för de höll på att lära sig det. Sådana saker som "varför ser S ut som det gör?" och "vem uppfann alfabetet?". Och jag insåg att de här frågorna kan inte jag svara på, jag som arbetar med bokstäver varje dag. Det är en sådan kunskapslucka!

Barnen bollplank

Malvin, Biko och deras lillasyster Herta var ett ovärderligt bollplank under arbetet med boken. Barnen ställde frågorna som vuxna lätt avfärdar som för självklara och fick Nina Ulmaja att bli helt "bokstavsbesatt". Efter fem års intensivt arbete med research, illustrationer och formgivning var "ABC å allt om D" äntligen klar. Resultatet: en klurig allåldersbok om bokstävernas ursprung och användningsområde, omsluten av grönt gummi där läsaren bland annat kan testa hur blindskrift och hieroglyfer känns mot fingertopparna.

Jag ville förmedla lust. Är man intresserad av ämnet typografi och bokstäver finns det en hel del böcker, men de är så strikta och korrekta och präktiga.

Som formgivare är hon van vid att hålla sig i bakgrunden, att inte framhäva sin egen person.

Det finns vissa som jobbar så att man alltid känner igen deras saker. Men mitt arbetssätt som formgivare är att jobba som en forskare, hur kan jag visualisera Zlatan eller Tranströmer eller långkok som ämne? Det finns en inneboende form i ett författarskap eller ett ämne.

I måndags tog Nina Ulmaja till sist steget rakt ut i det offentliga rampljuset. Och det ser inte ut som om "ABC å allt om D" blir hennes sista egna bok.

Jag har några bokidéer som jag ska börja bearbeta när jag har lugnat ned mig.

Mer läsning

Annons