Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Föreningen HÄR har siktet inställt mot framtiden: "Vi jobbar för att vår stad ska vara en plats man flyttar till - inte från"

Ett levande city fyllt av möten, event och handel. Det är målet för föreningen HÄRs arbete.
– Vi har kommit en bit på väg men det finns mycket som kan bli bättre. Och för att fixa det behöver vi fler som engagerar sig. För gör man ingenting så händer ingenting, säger Göran Kejerhag, styrelseordförande i HÄR.

Föreningen HÄR består av näringsidkare i Härnösand, främst inom handel och restaurang. Visionen är att få deras verksamheter i city att öka i volym. Men framförallt att göra det roligt för Härnösandsborna att vara på stan.

– Vi arrangerar platser att mötas på, event där människor kan umgås och ha trevligt. Som strax före jul då Härnösandsborna hyllade Gotte på torget för hans framgångar i Idol. Eller arrangemang som Skyltsöndan och Luciadagens vackra Marschallmorgon, säger Göran och fortsätter:

– Vi utvecklar också nya eventidéer och var exempelvis med och startade Nostalgidagarna tillsammans med Hernö Cruisers, ett event som nu mycket framgångsrikt sköts av motorklubben själva.

Det gynnar Härnösandsbor, föreningar och företag att engagera sig i HÄR

HÄR bidrar alltså till ett attraktivare Härnösand.

– Utan våra samarbetspartners och stödmedlemmar skulle det inte bli några event. Större arrangemang som Allsång på torget skulle få svårt att överleva när ingen håller ihop det. Och ingen skulle ha tid att utveckla nya cityaktiviteter. Utan HÄR skulle stan bli tråkigare, säger Göran.

Det har Sebastian Johansson insett. Han är delägare i reklamföretaget Signum som sedan starten är stödmedlem i HÄR och Sebastian engagerar sig gärna.

– En fungerande stadskärna bidrar till en lokal handel som gör att verksamheter utvecklas och utbudet blir större. Det gör det roligare att vara, leva och bo i Härnösand och det gillar jag som privatperson.

Men också som företagare ser Sebastian fördelar med sitt engagemang i HÄR.

– Vi vill växa och vi vill att Signum Reklam ska utvecklas. Det är lätt att som företagare hamna i sin egen bubbla men i föreningen träffar vi andra företagare och det leder till nya idéer. Sammanhållningen gör att alla kommer framåt och att det uppstår nya affärsmöjligheter.

Här kan du läsa mer om HÄR - Handel & Möten

Sebastian igen:

– Dessutom bidrar en fungerande stadskärna i längden till att människor attraheras av att bo i Härnösand och att företag får tag i den kompetens de söker.

Han tycker att HÄR gör ett gott jobb men ser också möjligheterna för citykärnan att ytterligare utvecklas.

– HÄR har lyckats bra hittills. Men resultatet skulle kunna bli ännu bättre om fler engagerade sig. Hur mycket eldsjäl man än är så behövs det alltid ett större gäng som drar åt samma håll för att kunna ta nästa steg.

Vill du veta vilka butiker och restauranger som är anslutna till HÄRs digitala presentkort? Se hela listan här.

Det håller Göran med om.

– Vi har en fantastisk boendemiljö i Härnösand, men är det inte kul och trevligt att vara här så vill man inte bo kvar. HÄR vill att det ska kännas tryggt och trevligt i Härnösand. Men vi kan inte vänta på att någon annan ska fixa det. Många fler företagares engagemang behövs, både handlares, restaurangägares och stödmedlemmars. Så att Härnösand får det livfulla city staden är värd, avslutar Göran Kejerhag, styrelseordförande i HÄR.

HÄR – Handel och möten i Härnösand

• Medlemmar är företag inom handel och restaurangbranschen samt andra lokala företag som stöder HÄRs värderingar och arbete.

• Målet är att få handel och restauranger att växa i volym. Det sker genom samarbete med fastighetsägare och Härnösands kommun.

• HÄR skapar upplevelser i innerstaden bland annat med event på torget. Som exempelvis: Allsång på torget, Marschallmorgon, Skyltsöndan och Ljuständning på stan.

• HÄR arbetar också för att stärka destinationen Härnösand för att locka till sig besökare utifrån.

• HÄR värnar om lokal handel och samordnar därför digitala lösningar som underlättar kommunikationen mellan butiker/restauranger och kunderna. HÄRs digitala presentkort gäller i alla anslutna butiker/restauranger och fokuserar på lokal handel. Cityplay-appen som på olika sätt belönar de kunder som handlar lokalt.

• HÄR samarbetar med föreningslivet i Härnösand genom att föreningar - mot betalning - hjälper HÄR med olika arrangemang.

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio Mittmedia och HÄR Handel & Möten i Härnösand AB och ej en artikel av nyhetsredaktionen.