Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förändrade busslinjer slår mot barnen – skapar nya faror i trafiken

Annons

Sent omsider, för sent troligen, fick vi som bor på Skärpekullen utanför Örnsköldsvik chansen att uttrycka vad vi tycker om lokalbussarnas linjeomläggning.

Den kritik som riktades mot beslutet grundar sig i att barn- och ungdomsperspektivet är inte tillgodosett för boende på Skärpekullen.

Förutom att alla får en längre väg (avståndet mellan hållplatsen vid Skärpeskolan till den vid Långvägens slut är 700 meter, plus 30 meters höjdskillnad), var det i tisdags uppenbart att förvaltningens förslag och nämndens beslut hade tagits utan att man visste att det inte finns någon trottoar på norra sidan av Krokstavägen, och att Skärpeskolans verksamhet kommer att beröras.

Läs också: Busskritiken i Örnsköldsvik: "Lägg till fem minuter i turlistan – då funkar det"

Risken är stor att alla barn som stiger av vid Långvägen fortsätter efter Krokstavägens norra sida till övergångsstället 200 meter längre bort. Där har inga bussåkande förut gått, en helt ny risk.

Skärpeskolans elevers möjlighet att bland annat ta sig till slöjd- och simundervisning kommer att försämras avsevärt. Har inte skolledningen påpekat detta för de som planlagt linjeändringen? Om någon från skolans ledning fanns där i tisdags, så gav man sig i alla fall aldrig tillkänna.

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook.

Kommunens Kjell Yngvér berättade också att nämndens tjänstemän hade fått goda råd av konsulter, som hade stor vana av att planlägga linjedragningar. När man tittar på resultatet i Gullängetområdet får man en känsla av att de utgick från en plankarta utan hänsyn till höjdskillnader.

Buss 401 kör Krokstavägen två gånger i stället för Södervägen på tillbakavägen, och buss 406 Hägglundsvägen istället för Stjärnhusvägen. I båda fallen ersätter man den mest frekventa hållplatsen med en rejäl backe för alla som tidigare använde de hållplatserna. Och linjeändringen träder i kraft redan 10 december. Inte kul.

Per Sundin

KD

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel