Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flyghistoria en del av kulturarvet – utställning visas på Hägglundsområdet i Ö-vik

Luftförsvaret av Ångermanlands och Västerbottens kust fick hög prioritet i och med andra världskrigets utbrott 1939. Regeringen tillsatte en utredning som undersökte 180 platser lämpliga att bygga flygfält på, varav 95 områden kostnadsberäknades. Sveriges riksdag tog i juni 1939 beslutet att 20 av dessa platser skulle byggas ut till krigsflygfält. I Olofsfors etablerades Krigsflygfält 19.

Olofsfors Flygfälts Intressegrupp påbörjade arbetet att dokumentera flygfältets historia vintern 2018. Tidigt insåg intressegruppen behovet av pengar. EU-bidrag söktes och beviljades till en utställning vilket gjorde det möjligt att producera 32 bildskärmar. Utställningen invigdes i Masugnen vid Olofsfors Bruksmuseum juni 2019, och stängde i augusti för att åter öppnas sommaren 2020.

Hägglundsområdets ansvariga visade en positiv inställning att ta emot utställningen efter tiden i Olofsfors. Den 11 september flyttade den in i ljusgården på Hägglundsområdet i Örnsköldsvik med hjälp av intressegruppens medlemmar. Nu kommer den att finnas här fram till semestern 2021.

Onsdagen den 11 november var en begränsad grupp inbjudna för att ta del av utställningen. Gruppen hälsades välkommen med ett glas cider. Därefter berättade Cathrina Strandberg engagerat behovet av ett förstärkt luftförsvar med anledning av oroligheterna ute i Europa.

Hon berättade i anslutning till bildskärmarna om försvarsanläggningar som fortfarande är bevarade efter 80 år. Västerbottens museum har dokumenterat försvarsanläggningens lämningar i Kulturmiljöregistret (KMR).

När den militära sidan visats övergick gruppen till den civila avdelningen. Alf V Johansson berättade att civilflyget fick tillgång till flygfältet efter freden 1945. Först ut var Nordmalings Flygklubb med motorflygutbildning och Norra Ångermanlands Flygklubb med både segel och motorflygutbildning.

1955 landade det första tidningsflygplanet med kvällstidningar från Stockholm. 1956 utökades flygtrafiken med passagerartrafik som pågick fram till december 1961. Den här perioden var Olofsfors en gemensam flygplats för Örnsköldsvik, Nordmaling och Umeå. Under den här perioden hade flygplatsen 2924 avgångar och cirka 82000 flygpassagerare.

Idén om en vandringsled på Brännåsen diskuterades flitigt under besöket. Om allt går i lås blir det nästa EU-projekt.

Organiserade besök pausas nu till efter nyår med hänsyn till covid-19

Alf V Johansson

Näraskribent

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel