Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera orsaker bakom Herculeskraschen

Annons

Bristande vägledning från flygledningen i Kiruna i kombination med felbedömningar av flygplansbesättningen var några orsaker till att ett norskt Herculesplan kraschade i Kebnekaiseområdet förra året, enligt Haverikommissionens hemligstämplade rapport.

Fem personer omkom vid kraschen den 15 mars i samband med en internationell militärövning.

Enligt haverirapporten arbetade besättningen och flygledningen med de kunskaper de hade. Men planets instrument gick att misstolka och kritik riktas både mot Norska Luftförsvaret och Luftfartsverket i Sverige, skriver Norrbottens-Kuriren.

"Det är dessa svagheter och inte enskilda individers misstag som bedöms vara grundorsaken till olyckan", skriver Haverikommissionen.

Enligt haverirapporten diskuterade piloten och planets befälhavare vilken flyghöjd som var nödvändig under resan från Evenes utanför Narvik till Kiruna. Det framgår av konversationen, som finns inspelad, att de inte insett faran och bland annat diskuterat hur högt Kebnekaise är.

Herculesplanet flög för lågt. Dess terrängvarningssystem hade ställts in på ett läge som innebar att besättningen inte fick någon varning om att de var på väg att flyga in i fjällmassivet.

Ett meddelande om systemets inställning lyste men kommentarer i planet tyder på att det misstolkats, skriver Norrbottens-Kuriren.

Enligt Haverikommissionens rapport har flygledarna i Stockholm och Kiruna och besättningen "inte till alla delar förstått varandras avsikter".

Flygplanet klarerades oavsiktligt ut i så kallad "okontrollerad luft" utan att besättningen var medveten om det.

"Luftfartsverket har inte haft tillräckligt säkra arbetssätt", sägs det i haverirapporten.

Agne Widholm som leder haveriutredningen vill inte kommentera uppgifterna.

Det som läckt ut nu är en preliminär rapport som vi lämnar ut på remiss till de som lämnat uppgifter till utredningen. Syftet är att få synpunkter på det arbete vi gjort. Det brukar inte bli så mycket ändringar men det kan vara det, säger han till TT.

Haverikommissionens slutliga rapport väntas bli klar i slutet av september.

Först måste vi nu titta igenom alla de svar som kommit när det gäller den preliminära rapporten, vi har till viss del börjat med det, och då ser vi om det är något som måste ändras, säger Agne Widholm.

Luftfartsverket vill inte kommentera uppgifterna om kritiken mot myndigheten i haverikommissionens hemligstämplade rapport.

Vi uttalar oss inte innan det finns en fastställd slutrapport, säger Annika Brunnberg vid Luftfartsverkets pressjour.

Några av dem som fått ta del av den preliminära rapporten är det norska luftförsvaret, Transportstyrelsen, Luftfartsverket och dess motsvarighet i Norge, räddningstjänsten i Kiruna, polisen i Norrbotten och länsstyrelsen i samma län.

Mer läsning

Annons