Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick inkassokrav efter nätköp – polisen varnar: ”Det är en abonnemangsfälla”

En person i Härnösands kommun har fått ett inkassokrav efter att ha beställt varor på internet. Nu varnar polisen för denna företeelse.

En person i Härnösands kommun har beställt någon form av livsmedel eller hälsokost över internet, vilket har lett till att personen har fått inkassokrav. Brottet är rubricerat som oredligt förfarande. Enligt Peter Johansson, förundersökningsledare på polisens bedrägericenter, är detta en vanlig företeelse som polisen nu vill varna för.

– De lockar med någon vara, till exempel en ny mobiltelefon för några kronor. Men det går ut på att lura in en i ett abonnemang, säger han.

Läs också: Kvinna från Sollefteå lurad till att prenumerera på hårprodukter – ARN kräver att hon får pengarna tillbaka

Den som köper varan lämnar ut sina kortuppgifter och har oavsiktligt tecknat sig för ett abonnemang, där det dras pengar. Enligt Peter Johansson kan det vara svårt att avbryta abonnemanget och det är inte säkert att man får några varor. Ibland dras pengarna från ens konto, ibland kommer betalningskraven via faktura.

– Det är en abonnemangsfälla som bygger på att den drabbade är lite ouppmärksam. Jag vill varna för alla erbjudanden om saker som är princip gratis och där man uppmanas att lämna ut sina kortuppgifter.

■ ■ För mer nyheter om Härnösand, klicka här – och följ Allehanda.se på Facebook.

TIPSA! Vet du mer? Har du film/bild? Kontakta Allehanda.se via telefon: 0611-72006, mms/sms: 72006, e-post: 72006@allehanda.se eller använd Tipsa-tjänsten.