Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fartmätare i fokus i haverirapport

Annons

Franska utredare av Air France-kraschen i Atlanten i juni som kostade 228 människor livet rekommenderar skärpta rutiner för test av hastighetsmätare, som kan isa igen på hög höjd.

I sin preliminära rapport på torsdagen fastslår den franska haverikommissionen BEA ingen entydig orsak till kraschen men konstaterar att planets hastighetsmätare inte fungerade som de skulle.

"Motsägelsefulla hastighetsmätningar var ett element i en händelsekedja som ledde fram till olyckan, men detta kan inte ensamt förklara den".

Enligt rapporten hade Airbus, som byggt planet, upptäckt 32 fall av nedisade hastighetsmätare mellan 2003 och tidpunkten för sommarens olycka.

När hastighetsmätarna blockeras av is skickar de felaktig information till flygplanets datorer. Pilotorganisationer och anhöriga har anklagat Airbus och Air France för att ha ignorerat kända och långvariga problem med hastighetsmätarna.

Bolagen hävdar att de följt alla säkerhetsföreskrifter men har ändå valt att byta ut alla hastighetsmätare till en annan modell.