Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få väljer elbil trots premie

Annons

Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar branschen och experter.

För två år sedan infördes supermiljöbilspremien för att öka användningen av bilar med låg klimatpåverkan. Men efterfrågan har inte varit lika hög som förväntat, i fjol gjordes 1 546 utbetalningar mot de 2 000 som budgeterats för. IT- och energiminister Anna-Karin Hatt (C) försvarar dock premiens roll.

Det är klart att vi gärna hade sett att fler hade valt att köpa en supermiljöbil förra året. Men det här är bilar som behövs för att vi ska kunna ställa om till en fossilfri fordonsflotta och då är supermiljöbilspremien viktig för att få ner inköpspriset.

I år väntas försäljningen av supermiljöbilar öka med 1,5 procent. Ska elbilar bli en vanligare syn behövs något mer än premier, forskare inom området efterlyser en bättre laddinfrastruktur. Branschorganisationen Bil Sweden vill se fler morötter, liknande de i Norge där elbilsförare bland annat får köra i kollektivtrafik-filer. Det är åsikter som man kommer att lyssna till, enligt Hatt.

Sverige är inte betjänta av att vi väljer något som inte elbilsbranschen tror fungerar, vi behöver ha ett sätt som stimulerar utvecklingen.

Mer läsning

Annons