Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Experimentlusta efter digital uppgång

Annons

Digitala följetonger, noveller med digitalt bonusmaterial och en app som gör film av ditt eget manus. Förlag och företag vädrar morgonluft när den digitala försäljningen börjar ta fart.

Det är ingen slump att Bokmässan i Göteborg i år satsar på en egen samlingsplats för den papperslösa boken. Efter en tvehågsen inledning har försäljningen av e-böcker börjat ta fart. 2012 fördubblades exempelvis nätbokhandeln Adlibris e-boksförsäljning, samtidigt som e-bokhandeln Dito också ökade sina försäljningsvolymer.

Det har varit ett väldigt stort intresse, många förlag har sagt "åh, äntligen!". Det är först nu som man verkligen har börjat satsa på e-böcker och digitala ljudböcker i Sverige så tajmningen är nog helt rätt, säger Eva Galyas-Vallin, som tagit initiativ till det digitala torget på Bokmässan.

App gör tecknat

Den försiktiga optimismen bidrar till att öka experimentlustan hos förlag och företag. Mix förlag bjuder till exempel på bonusmaterial till sina digitala noveller i form av hypertext, nedladdningsbara bakgrundsbilder och Spotifylistor som soundtrack Mer avantgardistiskt är kanske företaget Plotagon, som konstruerat en app vilken på ett kick gör animerad film av ditt eget manus.

Ljudboksförlaget Bonnier Audio har inte lika högtflygande ambitioner, men satsar i höst i samarbete med Mix förlag på att ge ut 17 ljudnoveller, både klassiker och helt nyskrivna alster.

Det har skett en ganska stor utveckling i formatförskjutningen mot digitala filer, framför allt det senaste året, som känns jättespännande. I dag är ungefär 30 procent av vår försäljning digital. Vi ser också nya grupper, bland annat yngre lyssnare, som börjar lyssna på ljudböcker, säger Johanna Hansen, förlagschef på Bonnier Audio.

Kortare inkörsport

Novellerna, av författare som Jonas Hassen Khemiri och Amanda Hellberg är tänkta som ytterligare en inkörsport för de ovana ljudbokslyssnarna. En berättelse som är 20-30 minuter lång och vid lanseringen kostar 15-20 kronor innebär inte samma mentala och ekonomiska investering som en "hel" ljudbok på 16 timmar.

På ungefär samma sätt resonerar e-bokhandeln Dito, som i samarbete med Telegram förlag lagom till Bokmässan satsar på "serialized fiction" i digital form. Avsnittsromanen "Hemvändaren" av Hans Koppel, pseudonym för Petter Lidbeck, utgör ett första smakprov. Det första avsnittet - som utspelas under Bokmässan - kan laddas hem för en krona, de nio andra kostar 19 kronor styck.

Ny marknadsföring

Att en återförsäljare ger ut eget material hör inte till vanligheterna - åtminstone inte i bokbranschen. På film- och tv-sidan har Netflix brutit ny mark genom att sända egna tv-serier som "Orange is the new black" och "House of cards".

Det digitala är ganska nytt för många förlag och det är inte alltid den här typen av idéer kommer därifrån, men vissa förlag är mer benägna att experimentera än andra. Med sådana här projekt vill vi visa att det finns väldigt många möjligheter med att sälja böcker digitalt och nya sätt att marknadsföra författare på, säger Mattias Castenfors, informationsansvarig på Dito.

Författaren Hans Koppel är själv ingen e-boksläsare, men tyckte att projektet lät kul och inspirerande.

Som alla andra undrar man var man ska tjäna sina pengar i framtiden. Men samtidigt finns det stora möjligheter för författare att ge ut sina grejor utan att gå via förlag, säger han.

Mer läsning

Annons