Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett nytt besöksmål i Ramsele

Ramsele Hembygdsförening hade den 3 augusti inbjudit allmänheten till återinvigning av "Ovanmokurvan". 40 personer hade hörsammat kallelsen.

Eventet inleddes med ett tal av B E Näsholm, som å Hembygdsföreningens vägnar hälsade välkommen. Tätt följt av ett anförande med en historisk tillbakablick om exploateringen av skogsrikedomarna i Västra. Där han tog avstamp ända i slutet av 1500 talet och den då befintliga Amirallitetssågen i Sollefteå, följde utvecklingen rapsodiskt fram till nutid. Då lyftes kommunikationernas betydelse fram: kärrvägar, flottningsleder, älvtrafiken, planer på en kanal från Sollefteå till Atlanten via Ramsele och Strömsvattudal, anläggande av en järnväg från Helgum till Ramsele med planer på en förlängning till Ström. Den växande biltrafiken kom att påverka behovet av vägar. tidigt 1900- tal, kom att en väg skulle bli på södra sidan Faxälven och behov av en bro över älven, man var tvungen att stensätta vägskärningen vid Ovanmo för att förhindra ras. Bygget pågick 1910-1913.Det ansågs som Sveriges dyraste vägprojekt.1960-talet hamnade den utanför nya sträckningen och med tiden glömmas bort. Genom ideellt arbete av Torbjörn Brorsson och Jonny Frestadeus m.fl Projetet "Utanför Staketet" har kunnat genomföras med stöd av Bygdemedel rån Länsstyrelsen i Västernorrlands län. Nu kunde deltagarna beträda vägen. Flera kunde berätta om trafikintermezzon som dom minns från sin barndom.

Bengt Erik Näsholm

Britt Stenklyft

Näraskribent

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel