Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett hinder mindre för Botniabanan

Den nya järnvägen Botniabanan får byggas klar genom ett Natura 2000-område söder om Umeå.

Högsta domstolen (HD) kommer inte att pröva miljödomen.

- Vi är naturligtvis lättade och glada. Nu har vi alla tillstånd klara för att fullfölja bygget - med ett undantag, säger Anders Kers, Banverkets projektchef för järnvägsbygget.

Ett miljöbeslut återstår innan allt är klart för att slutföra det 19 mil långa järnvägsbygget mellan Umeå i norr och Nyland vid Ångermanälven i söder.

- Vi väntar på ett avgörande från Regeringsrätten om en överklagad järnvägsplan mellan Stöcke och centrala Umeå. Rätten har tidigare avslagit en begäran om att tillfälligt stoppa bygget, så arbetet fortgår som planerat. Men det kommer att kännas skönt den dag vi har alla tillstånd helt klara, säger Anders Kers.

Bygget av Botniabanan har genomgått en hård miljöprövning och ett stort antal överklagade miljöbeslut. Den hårdaste miljöstriden har gällt just området söder om Umeå där järnvägen går genom ett miljöklassat deltaområde med riklig förekomst av fåglar.

Men fredagens besked om att HD inte beviljar prövningstillstånd för det överklagade ärendet innebär att Miljööverdomstolens beslut står fast. Det tillåter att järnvägen byggs genom deltaområdet, men tillståndet är kopplat till omfattande krav på åtgärder för att skydda det rika fågellivet.

Botniabanan började byggas 1999 och har blivit rejält försenad av den omfattande miljöprövningen.

- Om inget oväntat tillstöter ska tågen kunna börja rulla i augusti 2010, säger Anders Kers.

/Allehanda.se