Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Epok i graven när Sjöbloms slår igen portarna

För 100 år sedan startade farfar Johan företaget. Nu sätter 61-årige sonsonen Mats punkt för epoken Sjöbloms.
– Jag ska göra allt jag inte har hunnit, säger han om sina egna framtidsplaner.

För många Örnsköldsviksbor är AB Johan Sjöbloms uppe på Storgatan synonymt med cyklar. På senare år även med mopeder och gräsklippare.

Men verksamheten har innehållit mycket mer under de 100 år som företaget varit i gång.

Mycket, mycket mer.

– Farfar startade tillsammans med en kompanjon som hette Tjernström. I början hade företaget egen tillverkning av såväl träbåtar som cyklar och fiskenät. Och man importerade många andra produkter och sålde, säger Mats Sjöblom.

I en illustrerad katalog från 1917 (samma år som ryska revolutionen…) kan man hitta plogar och harvar, såningsmaskiner, gjutjärnsspisar, symaskiner, järnsängar, orglar, kassaskåp, motorcyklar, utombordsmotorer, slädar och hästkärror, kaffeserviser, jaktgevär, skidor och våffeljärn.

Plus naturligtvis det egna prisbelönta cykelmärket "Norrlands Express".

Några priser finns inte utsatta. På katalogens framsida förklaras det med att man "på grund af nuvarande konjunkturläge, då priserna äro så växlande" i stället hittar dem i en separat prislista.

Ville man ringa till Sjöbloms på den tiden var det bara att slå numret 298.

Efter ett par decenniers verksamhet, i början av 1940-talet, startade Sjöbloms egen pälstillverkning.

– Farfar åkte till Haparanda och köpte in en massa skinn som syddes upp till pälsar för den svenska armén. Det blev så stort att man hade 15-20 damer ute i byarna runt Örnsköldsvik som satt och sydde, berättar Mats Sjöblom.

– Min pappa Nils åkte som ung runt på en trehjulig cykel och hämtade upp dem.

Några år senare, när farfar Johan Sjöblom dog, tog Mats Sjöbloms pappa Nils och hans två bröder, Gunnar och Sven, över verksamheten.

– Pappa tog ansvar för inköp och ekonomi, medan bröderna tillverkade cyklar. Då hade pälsar blivit på modet, så pappa reste mycket för att köpa in råmaterial.

– Företaget fortsatte att sälja till armén och mamma jobbade som pälssömmerska.

På 1950- och -60-talen gick efterfrågan på päls ner. I stället blev det mer mopeder och motorcyklar.

– Mopedmärkena Puch och Zündapp var stora. Zündapp blev på 1960-talets Sveriges mest sålda moped och Sjöbloms sålde flest i hela landet, säger Mats Sjöblom, inte utan stolthet i rösten.

Bland de många återförsäljarna som gjorde försäljningsframgångarna möjliga fanns en viss Erik Törnkvist, revykung i Domsjö.

I mitten av 1950-talet slutade Sjöbloms tillverka de egna cykelmärkena "Norrlands Express" och "Boreas". I stället började man importera DBS-cyklar från Norge.

På 1960-talet försvann träbåtarna ur sortimentet, liksom fiskenäten, de lättviktiga motorcyklarna – och pälsarna.

– De blev omoderna och ifrågasatta av etiska skäl, förklarar Mats Sjöblom.

Själv började han arbeta i familjeföretaget först 1994, som 40-åring. Då hade gräsklipparna med motor, främst av märket Stiga, vuxit sig stora sedan 1970-talet med ständigt nya modeller.

I slutet av 1990-talet blomstrade mopedmarknaden, en storhetstid som varade i tiotalet år.

– Vi lade ner mopedförsäljningen 2014, men cykelutvecklingen har fortsatt. De senaste åren har försäljningen av elcyklar exploderat, de är riktigt populära.

Sjöbloms har dock fått hård konkurrens på cykelsidan de senaste dryga tio åren.

– Med stora kedjor som Biltema, Team Sportia och XXL och deras cykelförsäljning har konkurrensen skärpts och priserna pressats.

– Men det har alltid funnits behov av verkstad och kunnigt folk, och det har vi kunnat erbjuda fram tills i dag, säger han.

När Mats Sjöblom nu ser slutet på ett sekel för familjeföretaget gör han det med både vemod och stolthet.

– Det är med sorg i hjärtat vi slår igen. Men eftersom verksamheten ska fortsätta på annat håll och personalen erbjuds att jobba vidare där, så kommer inga kunder i kläm.

– Det känns som en lättnad att övergången till det nya blir så smidig. Men företaget Sjöbloms försvinner ju, så är det.

Det Mats Sjöblom syftar på är att företaget Mik-All Service i Svedjeholmen tar över gräsklipparverksamheten och att Ö-viks Cykel & Fritid på Björnavägen tar över cykeldelen.

– Vi kommer att flytta över verksamheterna lite allteftersom under hösten och sedan låser vi dörrarna för gott här på Storgatan vid årsskiftet, säger Mats Sjöblom.

…och du själv, vad ska du göra som pensionär?

– Jag ska göra allt det jag inte har hunnit. Jag älskar ju att resa, så det ska jag göra. Och så ska jag förverkliga de drömmar jag har.