Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bra slogan behövs

En kommun behöver:
1. En turistbroschyr som kan delas ut på turistbyrån.
2. En slogan

Annons

Alla Sveriges 290 kommuner har en turistbroschyr. Är kommunen liten och fattig är turistbroschyren kanske tunn och fem år gammal, men den finns där.

Det är lika vanligt med en kommunslogan. En kommun som vill ha besökare och gärna nya invånare måste ha en slogan.

Ekberg, Rune och Kouthoofds bok "Var femte invånare är en häst" (Kartago Förlag) berättar om denna märkliga kommunala specialitet. Det var faktiskt en kommun som ville få besökare med "Var femte invånare är en häst". Alla fria hästar söker sig numera till Vallentuna kommun.

Men Alingsås kommun behövde inget sammanträde för att komma fram till "Potatisstaden" (för er -50: potatisens svenske lanserare Jonas Alströmer var från Alingsås).

"Glada Hudik" är som en guldklimp som bara ramlat ner på den kommunen. Ingen verkar veta hur och varför Hudiksvall fick rykte om sig att vara en särskilt glad stad. Möjligen var det rika skogsägare som på 1800-talet reste in till stadshotellet och gjorde sig en glad helg.

Gränna är förstås "Polkagris-staden".

Annars har kommunerna runt om i vårt avlånga land tvingats tänka till. Man ser framför sig hur små grupper slår sina kloka huvuden ihop. "Vad är vi kända för?" säger näringslivssekreteraren. Kvinnan på turistbyrån: "Vi är väl inte kända för någonting".

De flesta kommuner i Sverige är inte kända för någonting. En slogans uppgift är att göra kommunen känd för någonting. Härnösands förre kommunalråd laddade med en tänkbar slogan på kommunens hemsida. Härnösand skulle bli känd för "bäst på överförmynderi". Man ser framför sig hur de besökare som råkar förirra sig in i Härnösand raskt omyndigförklaras, får god man och inte kan lämna kommunen.

Härnösand var också "Först in i framtiden" - vilket förstås blev "föst in i framtiden" av folkhumorn - och känns som en ovanligt slogan-sökande kommun. "Älskade Härnösand" lär vara dagens slogan. Den var säkert billig i alla fall. Ingen människa med lön kan ha varit inblandad.

Kramfors har Ångermanlands bästa slogan. "Den vänliga staden". I min barndom hade affärsmännen i staden ett stort fyrverkeri på Babelsberg. Det slutade med att texten "Den vänliga staden" framträdde i blixtrande grönt och rött. Kramfors lovar inte mer än kommunen kan hålla och skryter inte heller.

Örnsköldsviks "Möjligheter, handlingskraft, mångfald" är som en demo till en slogan. Den behöver lite mer produktionstid.

Sollefteå lär ha använt "Världens vackraste plats" som slogan. Det låter som någonting man säger med en galen Sollefteå-patriot med en avsågad hagelbössa i ryggen, balanserande längst upp på hoppbacken på Hallstaberget. "Nå, vad är det du ser?! Geväret är laddat!".

Annons