Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Eleverna spelar sig till kunskaper

På fredagen tog Ådalsskolan ett historiskt pedagogiskt steg. Då släpptes skolans nya app. "Course" heter det digitala verktyg som ska få eleverna att spela till sig kunskaper.

Utvecklingsarbetet av appen har varit omfattande. Länsstyrelsen har satsat 1,6 miljoner kronor. Motsvarande har kommunen och Ådalsskolan bidragit med genom arbetsinsatser. IT-företaget Sogeti har bland annat skrivit programkoden.

Men först på fredagsmorgonen kunde allt släppas offentligt. Peyman Vahedi, rektor vid Ådalsskolan, berättade om hur gamification, att med spelliknande miljöer göra lärande lustfyllt, ska bli ett viktigt pedagogiskt verktyg.

– Vi har förstärkt processorkraft och annan teknik inför denna release. Det har talats om detta på sociala medier och man vet av erfarenhet att det kan bli en anstormning.

Inte bara Ådalsskolans elever får dra nytta av appen. På Högakustenskolan har redan intresse väckts. Förutom skolor kan även företag och andra hågade använda gratisappen.

– Vi är lyhörda för klagomål, det är alltid saker som behöver förbättras när man tar något nytt i drift, sade Peyman Vahedi.

Appen är uppbyggd som en frågesport, ett quiz. Det gäller att svara rätt och få poäng. Såväl bilder som rörlig film kan användas. Sofie Pahlin som går i Estet 11 var en av de första eleverna att bekanta sig med det digitala redskapet. Hon jobbar med sitt gymnasiearbete om dansanatomi och ska importera material om detta i appen, efter att det först kvalitetssäkrats av hennes lärare.

– För ett sådant arbete kan film vara en bra möjlighet, sade Peyman Vahedi.