Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Eleverna som är nöjdast i länet

Lugn miljö och lyssnade lärare, tycker några elever om Gudmundråskolan. Kramfors 8:e klassare är bland de tryggaste i landet.

Kramfors kommer på plats 13 i elevenkäten med 85 procent nöjda elever i årskurs 8. Högst upp på listan kommer Ödeshög.

Gudmundråskolan är den största högstadieskolan i kommunen med 280 elever, men det är en liten skola jämfört med många andra i landet.

Det är en av de bidragande faktorerna till att eleverna känner sig trygga på skolorna, tror Malin Henriksson, rektor på Gudmundråskolan.

Men inte den enda.

– Stort lärarengagemang, kontinuitet bland personalen, föräldrarsamverkan och ett bra förebyggande likabehandlingsarbete är de största orsakerna, säger hon.

Det är årskurs 5 och 8 som har svarat på SKL:s elevenkät under läsåret 2012/2013 som är en del av en större jämförelse mellan alla skolor i landet.

Undersökningen visar även andelen elever som uppfyller målen i alla ämnen i alla kommuner. I länet ligger Sollefteå på 69,9 vilket är bland de 25 procent sämsta tillsammans med Härnösand som ligger på 70,5 procent. Örnsköldsvik och Kramfors ligger över medianvärdet i riket som är 76,8 procent med 78,9 respektive 77,8.

I tider av alarmerade PISA-rapporter, är Malin Henriksson väldigt glad för att eleverna är trygga i skolan.

– Grunden för att förbättra betygsresultaten är en trygg skola, säger hon.

Hon framhåller dialogen med föräldrar och det likabehandlingsteam som finns på skolan. Det är något som även SO-läraren Anna-Karin Henriksson lyfter upp.

– Händer det något på skolan, bråk i ett klassrum eller ett inslaget skåp så kommer likabehandlingsteamet direkt och har ett möte med personerna, ringer till föräldrarna och har sedan uppföljning. Det tror jag bidrar till att eleverna känner att de blir tagna på allvar.

Likabehandlingsarbetet fortsätter i skolan med värdegrundsarbete och bemötande.

– Det går inte att luta sig tillbaka, säger Malin Henriksson.