Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna bättre i nationella prov

Annons

Svenska elever sjönk som stenar i Pisa-undersökningen, ändå blir de allt bättre i de nationella proven i samma ämnen, skriver Per-Arne Andersson, chef för Lärande och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Landsting, i Dagens industri.

Resultatet av vårens nationella prov har just kommit och visar att eleverna är bättre i såväl matematik som engelska och svenska jämfört med förra året och med 2003. 90 procent klarade godkänt på det nationella provet i matematik men bara 70 procent blev godkända i Pisa-studien.

Diskrepansen är svår att förklara, menar Per-Arne Andersson och föreslår att de nationella proven görs fullt jämförbara över åren, har samma svårighetsgrad, och därmed ger en god nationell bild av de olika kullarnas kunskaper.

Så som de nationella proven är utformade i dag så går de inte att jämföra över tid - de är inga trendinstrument på det sätt Pisa-proven är. Men regeringen har givit Skolverket i uppdrag att säkra proven så att de bättre än i dag kan användas för att bedöma kunskapsutvecklingen över tid.

Tanken är att kalibrera proven så att man år för år kan följa och jämföra olika skolors resultat från de nationella proven. Regeringen har alltså uttalat ett önskemål om att proven ska vara mer än ett stöd för lärarna vid det aktuella årets betygssättning.

Skolverket har i en delrapport till regeringen konstaterat att detta är svårt och kostnadskrävande. Då vore det bättre att behålla de nationella proven som de är, och i stället utveckla ett särskilt mätinstrument - alltså ett prov - för att följa resultat över tid.

Mer läsning

Annons