Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstinget i tvist med Ö-viksföretag

/
  • Linda Nilsson, delägare i Sidensjö Puts och städ, säger att hon inget hellre vill än att komma överens med landstinget om det stora kontrakt som gäller även 2013.

Sidensjö Puts och Städ har ekonomiska problem. Anledningen är en faktura som landstinget vägrar betala.

Annons

Avtalet mellan Landstinget Västernorrland och Hiwal Sidensjö AB (Puts och Städ) skrevs under av parterna i början av april i år.

Fönsterputsningen omfattar sjukhusen i Örnsköldsvik, Sollefteå och Sundsvall – samt landstingskansliet i Härnösand, folktandvården i Sundsvall och ett antal vårdcentraler i Sundsvalls ytterområden.

Ett stort och viktigt avtal för Sidensjö Puts och Städ, som vann i kampen med tre andra företag.

– Stort och inspirerande för vårt företag som växer så det knakar, säger delägaren Linda Nilsson. Jag bedömer att det är värt ungefär 500 000 kronor plus moms.

I upphandlingen viktades enbart lägsta pris; där finns inga detaljerade regler om kvalitet. Både Linda Nilsson och Hans-Erik Fahlén på Landstingsservice berättar att ett putsat fönster ska upplevas fläckfritt på ett avstånd om två meter.

Avtalet säger att putsningen ska ske från maj till september, och där brast det tidigt från Sidensjöföretagets sida, men det var inget de höll hemligt.

– Vi hade fått felaktiga upplysningar om antalet fönster, som var betydligt mer än vad vi trodde. När vi sa att vi inte skulle hinna med allt i september fick vi en månad extra, berättar Linda Nilsson.

Den första fakturan på cirka 80 000 betalades av Landstinget.

Men den andra – på 118 164 kronor, som skickades den 7 oktober – har bestridits av Landstinget.

– Vi vet inte exakt varför de inte betalar den fakturan, säger Linda Nilsson. Det måste vi få reda på för att kunna göra någonting åt det som eventuellt är fel från vår sida.

Hans-Erik Fahlén på Landstingsservice säger att Linda Nilsson informerats om hur Landstinget ser på saken.

– Arbetet har inte utförts som det ska, säger Fahlén. Det finns brister i deras underlag som ska bifogas fakturorna, och själva putsningen är inte heller som den ska vara.

– Men vi vill inte slå undan fötterna för någon. Vi ska ha ett möte med upphandlingen och det här företaget. Det blir dyrt för alla att hålla på så här.

Varför berättar ni inte för företaget vad som är fel, så att de kan göra om det jobbet?

– Jag bedömer att vi gjort det.

Hur stor del av deras arbete är fusk?

– Det är bland annat med persiennerna de inte gjort som de ska.

Och för det håller ni inne med hela betalningen.

– Nej. Jag har sagt att vi ska betala 70. Jag menade 70 000 kronor, men det blev visst 75 procent; så vi har betalat mer än 75 000 kronor.

Företaget uppger att inga pengar kommit in. Nu har de stora problem med sina fakturor.

– Jaha, det förvånar mig. Tanken var att betala ut 70 000. Jag trodde det var löst, och att vi skulle betala resten när arbetet var utfört som det står i avtalet. Jag ska kolla det här direkt.

Mer läsning

Annons