Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EIB största hindret, säger Spyker-vd

Annons

Det största hindret mot en Saab-affär är EIB-lånet.

Det säger Spyker Cars vd Victor Muller.

Värdet på Saabs säkerheter kan ha försämrats efter utförsäljningen av verktyg till kinesiska BAIC.

Detta kan i sin tur innebära att det blir besvärligare att få statlig garanti för hela lånet på 4,2 miljarder kronor från Europeiska investeringsbanken (EIB).

Utförsäljningen av tillgångar tas givetvis med i den nya värderingen av Saab Automobile, säger Erik Sjulander, biträdande avdelningschef på Riksgäldens avdelning för garantier och utlåning, till Dagens Industri.

EIB-lånet är centralt i den av tidspress präglade affären och en förutsättning för Saabs överlevnad.

Det potentiella problemet för transaktionen är varken GM eller Spyker. Det är att vinna EIB:s stöd, sade Spiker Cars vd Victor Muller, som äger tio procent i Saab-spekulanten Spyker Cars, till nyhetsbyrån Bloombergs på torsdagen.

Victor Muller konstaterade också att Europeiska investeringsbanken (EIB) hittills har sänt "neutrala signaler" om huruvida lånet på 400 miljoner euro, cirka 4,2 miljarder kronor, kommer att beviljas.

Processen kring lånet, som är nyckeln till en försäljning, har tagit ny fart i banken och Eva Srejber, vice direktör i EIB, sade till TT på onsdagen att EIB är i kontakt med Saab, GM samt Spyker Cars.

Vi analyserar den nya situationen enligt våra bankregler och vi har nära kontakt med svenska myndigheter, sade hon.

Victor Muller konstaterade i intervjun att man "får mycket understöd från den svenska regeringen".

Enligt Johnny Kjellström, kansliråd på näringsdepartementet, är signalerna positiva från EU-kommissionen vilket innebär att de nödvändiga statliga lånegarantierna kan bli klara i tid före årsskiftet.

Största ägaren i Spyker Cars är ryska finansbolaget Covers Group med nästan 30 procent. Näst störst är statliga investeringsbolaget Mubadala med säte i Förenade Arabemiraten.

Annons