Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter publikraset - nu agerar Modo

Publiksnittet har minskat år efter år och under säsongsinledningen har det fortsatt att gapa tomt i Fjällräven Center. För att hindra en ekonomisk smäll valde därför Modo att under tisdagen presentera två helt nya säsongskort.
– Vi har hittills haft ett lägre publiksnitt än förra säsongen och det vill vi ju absolut jobba upp. För oss handlar det också om väldigt mycket pengar som vi vill kunna investera i laget under säsongen, säger Modos vd Charlotte Gustavsson.

Annons

Läs mer: Modos vd vädjar: "Vi behöver hjälp".

Publiken fortsätter att svika Modo. Sedan säsongen 2007/2008 har publiksnittet minskat varje år. Säsongen 2012/2013 var publiksnitten för första gången i Fjällräven Centers historia nere under 6000 åskådare. I år har den negativa trenden fortsatt och efter fyra matcher med många tomma stolar väljer Modo att agera.

– Vi vill framför allt få folk att tänka till och inte ta för givet att vi alltid kommer att finnas här. Om vi har ett publiksnitt under 4000 så kommer inte vi klara av att spela i SHL, så enkelt är det. Vi måste därför få personer som väljer att se alla matcher på TV att komma en eller två gånger i stället för ingen alls. Det skulle göra stor skillnad, säger Gustavsson.

För att locka fler åskådare till framtida hemmamatcher har Modo utformat två ny säsongskort som ska komplettera det nuvarande årskortet - Noah-kortet och lördagskortet. Noah-kortet syftar på att ge årskortsintressenter som inte tog vara på sommarens rabatterade erbjudande en andra chans. Med Noah-kortet kommer personer kunna gå på resterande hemmamatcher med avbetalning som ett betalningsalternativ.

Läs mer: Hägglund: Fyra förslag till fortsatt överlevnad.

De som väljer att köpa lördagskortet får möjligheten att gå på alla lördagsmatcher under grundserien till ett billigare pris och riktar sig farmför allt mot personer som inte har möjlighet att gå på hockey under vardagarna. Gustavsson förtydligar däremot att nuvarande årskortsinnehavarna inte ska behöva känna sig lurade.

– Det bästa och mest lönsamma alternativet kommer fortfarande vara att köpa årskort innan säsongen. Det här är snarare komplement för att fylla ut arenan så mycket som möjligt.

Modo har också tillsatt en extern fokusgrupp för att öka kunskapen kring vad som behöver göras för att locka fler personer till arenan.

– De kommer hjälpa oss med att få nya sätt att se på saken, för när du går omkring här varje dag är det väldigt lätt att fastna i den här bubblan där man förutsätter att alla vet att det är match hela tiden.

Gustavsson berättar att Modo också jobbar mycket med att förbättra upplevelsen i arenan men att det finns en del kulturkrockar mellan supportarna som gör det svårt att genomföra förändringar.

– Vi har satsat mycket på mat och dryck men inte tänkt så mycket på det här med "pom-pom-tjejer" och aktiviteter på isen i pausen, för då vill vi ju att folket ska gå ut och konsumera ute i hallen. Vissa vill absolut inte att vi ska göra det till en NHL-cirkus medan andra vill det. Vi har liksom ingen majoritet kring sådana frågor, så det är jättesvårt att få ihop vad folk vill, säger Gustavsson.

Läs mer: Succésatsningen Modo kanske kan ta efter.

Hon förklarar att Modo har en nära relation med sin supporterförening och att det svåra snarare är att locka fler till ståplats.

– Vi har jättefin relation med våra supportar och har även gett dem erbjudanden och bra priser. Jag har själv haft middag med dem och fört en dialog om hur vi som förening kan hjälpa till att stötta dem, men utmaningen just nu är att rekrytera fler till att engagera sig.

Annons