Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

E10-satsningen sågas

Sekabs vd Anders Fredriksson tror inte på regeringens satsning på E10.

Annons

Finland, Frankrike och Tyskland har redan anammat EU:s direktiv om att öka halten etanol i 95-oktanig bensin från fem till tio procent för att minska koldioxidutsläppen.

Nu talar allt för att Sverige blir nästa land att gå över till E10, som det nya bränslet kallas.

Enligt en uträkning som har gjorts av Bil Sweden – en branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar – kommer de minskade koldioxidutsläppen per år att motsvara 170 000 bensindrivna bilar.

Sekabs vd Anders Fredriksson tror däremot inte att E10 kommer att bli någon succé.

– Frågan är om det över huvud taget kommer bli något av det för regeringen har beslutat sig för att bara att skattebefria etanolen upp till och med sex och en halv procent, säger han och tillägger:

– Utan ytterligare skattesubventioner så måste bensinpriset vara högt för annars finns det ingen anledning för oljebolagen att tillsätta mer etanol i bensinen än så. Personligen har jag svårt att se E10 som något annat än möjligtvis en marginalprodukt under de närmsta åren och jag tror inte det kommer påverka oss i någon större utsträckning. Det hade varit bättre för miljön om regeringen lagt krutet på E85 och E95 i stället.

Annons