Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drönare till dörren långt borta

Annons

Små obemannade luftfartyg, så kallade drönare, ökar snabbt i Sverige.

Men hemleveranser utan chaufför ligger långt in i framtiden, tror experter.

De används bland annat av fotografer som vill ta flygbilder, eller av mäklare som vill fotografera hus.

Antalet tillstånd för att flyga drönare har nästan dubblerats varje år de senaste åren, från 31 stycken 2010 till 223 i år, enligt Transportstyrelsen.

Särskilt i år har det varit extra mycket ansökningar, säger Erik Jangren, flygteknisk inspektör på Transportstyrelsen.

Att använda drönare för exempelvis leveranser ligger ett antal år in i framtiden, tror Erik Jangren, bland annat för att tekniken inte är tillräckligt utvecklad.

Man behöver ha ett system som gör att man kan undvika kollisioner eller att den faller ned på marken och någon skadas. I Sverige har vi varit rätt förskonade hittills men det har skett en del sådana händelser utomlands. Kravet i dag är att det ska finnas en pilot som har möjlighet att utöva kontroll, säger han.

I Sverige är det i dag inte tillåtet att flyga en drönare utom synhåll, men om 15 år ska lagarna ha ändrats så att drönare är fullt integrerade med den vanliga luftfarten.

I går meddelade e-handelsföretaget Amazon att man har börjat testa leveranser av mindre paket med drönare, något bolaget tror blir vanligt i framtiden.

Drönare av den typ som Amazon testade, så kallat multirotorluftfartyg, är relativt lättflugna samtidigt som priserna har sjunkit. När det kommer regler som integrerar drönare i det gemensamma luftrummet och tekniken har utvecklats tillräckligt kan man tänka sig att drönare börjar användas alltmer, tror Erik Jangren. I första hand tror han att drönare kommer att användas för olika typer av inspektionsjobb.

Arne Andersson, Postnords e-handelsexpert, ser leveranser med drönare som ett möjligt "startskott på en ny teknikutveckling" och en del av en trend i världens största städer som handlar om att få snabb leverans av varor. Till exempel i New York och London satsar företag som Walmart, Amazon och Ebay på leveranser samma dag.

Jag blev exalterad när jag hörde det, säger han om Amazons utspel.

Fast i Sverige tror jag ärligt talat inte att det blir en jättegrej, vi har för låg densitet av människor så det är nog svårt att få bra lönsamhet i det.

Fast på längre sikt kanske det kan innebära nya möjligheter för leveranser i svensk glesbygd, tror Arne Andersson.

Jag ser framför mig hur drönare far över bergen och levererar post och paket. Det ska bli spännande att följa den här utvecklingen, säger han.

Mer läsning

Annons