Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Domstol dömer ut Kias garantikrav

Annons

Marknadsdomstolen slog i dag fast att Kia måste sluta tvinga nybilsägare att åka till en märkesverkstad om de ska få sju års garanti. Annars blir det vite på fem miljoner kronor.

Kia kräver i dag service på märkesverkstad om kunderna ska få den fulla garantin, annars blir det tre år.

Kunden får välja, resonerar Kia. Konkurrensbrott, hävdar Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som stämde Kia Motors Sweden AB i Marknadsdomstolen.

Christer Liljenberg är ordförande i Svenska Bildelsgrossisters förening (SBF), branschorganisationen som drivit tvisten till Marknadsdomstolen, sedan Konkurrensverket valt att inte utreda frågan.

När TT når honom sitter han i styrelsemöte med SBF.

Nu kan du räkna med att det är rätt nöjda ledamöter runt styrelsebordet. Vi har ju hela tiden trott på en seger, annars har ju EU-kommissionens arbete de senaste tio åren varit bortkastat, säger han och syftar på kommissionens arbete för att få bort konkurrensbegränsningar.

Han poängterar också att Marknadsdomstolen lade ett vite på fem miljoner kronor. SBF krävde "bara" 500 000 kronor.

Domstolen har tiodubblat beloppet och det visar ju hur allvarligt de ser på den här frågan. Och att detta är ett brott mot konkurrenslagstiftningen, både den svenska och EU:s regelverk.

Från och med i dag kan Kias bilar servas även på andra verkstäder än de av Kia auktoriserade,

Vi kommer givetvis att följa domen och har redan gått ut med information, säger Niclas Ahl, chef för Kias återförsäljarnät i Sverige.

TT: Vad fick er att låta frågan avgöras i Marknadsdomstolen?

Vi tycker det är viktigt för våra kunder att serva sina bilar på auktoriserad verkstad, det är grundorsaken.

Servicemarknaden för Kiabilar i Sverige är enligt SBF 280 miljoner kronor, varav Kia har 84 procent.

Mer läsning

Annons