Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Dödskurvorna" ska åtgärdas

Ödskurvorna på Riks 90 utanför Kramfors är extremt olycksdrabbade. Nästan så att namnet Dödskurvorna skulle passa bättre. Sedan 1992 har fem dödsolyckor inträffat på ett par kilometers sträcka. Nu startar Vägverket en förstudie för att hitta en lösning

Enligt Vägverkets statistik har det förutom fem dödsolyckor inträffat ytterligare olyckor som inneburit 10 svårt skadade personer och 27 lindrigt skadade under samma period.

Handläggaren Staffan Gilliusson på Vägverket i Härnösand påpekar att det bara är polisrapporterade olyckor som finns med i statistiken. Förmodligen har det inträffat betydligt fler olyckor än så här. Merparten av olyckorna äger rum när det är halt eller blött på vägen och förhållandevis ofta har cyklister och gångtrafikanter drabbats.

- Man ska också tänka på att Ödskurvorna är det enda alternativ som finns för den som vill ta sig från Kramfors mot Bollstabruk

När Vägverket satsar på sådana här förstudier arbetar man stegvis och med olika alternativ. Det innebär i praktiken att förstudien kan sluta med allt från bara en ytterligare sänkt hastighet till att det byggs en helt ny vägsträckning. En väg som i så fall skulle gå över Skanskas nuvarande stenbrott.

- En helt ny väg skulle kosta i storleksordningen 250 miljoner kronor. Personligen är jag skeptisk till att man kommer att ta en kostnad på en kvarts miljard, i varje fall som det ser ut i dag.


Läs mer i onsdagens TÅ




ANDERS LIDÉN
070-316 84 92

Webbredaktör
MADELENE HOLMGREN
070-650 31 67