Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dieselavgaser och oljud – tomgångskörning borde vara förbjudet även på järnvägen

Annons

Har en undran om tomgångskörning då det gäller diesellok. Är det rätt att nya som gamla diesellok får stå på tomgång utanför lokverkstaden i Långsele? Inte alltför sällan hela nätter.

Förutom mängder av dieselavgaser så låter det mycket. Ofta startar personalen loken vid tidig morgon. Långsele ligger lågt i en svacka så avgaserna blir kvar under en längre tid.

Allmänt så är tomgångskörning tillåten en minut enligt kommunen. Gäller inte detta stora gamla ryska, danska, svenska eller alla diesellok? Är det någon som har koll på vad som ställs för krav på utsläppen från dessa lok?

Vad jag vet så är de flesta spåren försedda med el i Långsele, så varför kör man inte med ellok? Hur är det vid övriga lokverkstäder i Sverige?

Att kräva ellok vid samtliga transporter borde vara ett självklart krav i dag.

Långselebo

 

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Läs även:

Centerpartiet: "Ett gyllene tillfälle – börja planera för persontrafik på Ådalsbanan"

Pengar till dubbelspår på Ostkustbanan – men politikerna besvikna: "Klart att vi vill ha fler etapper"

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel