Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det var katastrof de första dagarna"

Den 14 juni fick färdtjänst och sjukresor i Sollefteå en ny entreprenör. Facit efter den första veckan är kraftiga förseningar, helt inställda körningar och allmänt strul.

Annons

Sollefteå taxi förlorade upphandlingen och det nya avtalet gick i stället till J Bokestig-Platt i Åsele. Det taxiföretaget i sin tur har anlitat Smultrontaxi från Vallentuna som nu finns på plats i Sollefteå kommun. Men det började inte bra och tipstelefonen till Tidningen Ångermanland har gått röd de senaste dagarna.

I måndags och tisdags hade handikappomsorgen problem. Taxin kom sent på morgonen och var dessutom försenad när brukarna skulle hem igen.

– Vi fick jobba över och på tisdagen åkte vi själv och hämtade brukarna när taxin inte kom i tid, säger Katrin Torell, anställd inom omsorgen.

Det är bara ett exempel. Runt om i hela kommunen har kunder till både färdtjänst och sjukresor fått vänta, om det överhuvud taget kommit någon bil. En dialyspatient kunde av tidsskäl inte vänta längre och ordnade egen skjuts in till den viktiga behandlingen. En 80 årig kvinna fick vänta i fyra timmar på akuten innan taxin kom, hon hade då dessutom fått vänta i en och en halv timme på framkörningen. En man i Näsåker väntade i över fyra timmar innan han till slut ringde ambulansen i stället.

I Junsele har flera stycken som beställt kompletteringstaxi fått ordna resorna med bekanta.

Störst har problemen förmodligen varit i västra delarna av kommunen, även om tipsen kommer från hela kommunen. I Västra fanns tidigare cirka 11 bilar. Den nya entreprenören har bara tre bilar i gång.

– Det är bedrövligt, säger Jerry Häggblom, numera före detta taxientreprenör i Ramseleområdet.

Häggblom och hans kollegor i Junsele och Näsåker har lagt ner verksamheten. Utan färdtjänst och sjukresor går det inte att leva på verksamheten.

– Man kan inte leva på luft, säger Häggblom.

Under midsommarhelgen försökte turister få tag på en taxi, men det gick inte heller.

– Att jag blir utan jobb är en sak. Men det drabbar ju framför allt kunderna, poängterar Häggblom.

Sollefteå taxi hade tidigare 15 bilar, plus några extra. Det ingick i avtalet. Den nya entreprenören har av KTM, kollektivtrafikmyndigheten, fått lov att bara köra med tio bilar under sommaren. En förändring som väcker ilska hos taxinäringen.

– Om vi gjorde ett fel eller kom för sent någon gång så hotades det snabbt med böter.

Tidningen Ångermanland har pratat med flera andra kunder och nåtts av uppgifter om att det flera gånger inte gått att få ett kvitto på resan, något som lagen kräver.

– Jag har själv prövat kompletteringstrafiken. Jag kunde inte få något kvitto. De kunde inte ens ta emot kortbetalning så det slutade med att jag inte behövde betala någonting alls, säger Jerry Häggblom.

Kollektivtrafikmyndigheten, KTM, har upphandlat trafiken.

– Det var en hel del strul förra veckan, medger Maria Tidh, chef för beställningscentralen.

Hade ni förväntat er så här mycket problem?

- Nej, lite grand kanske, men inte så här mycket. Men det var värst i början av veckan. Sedan blev det bättre.

Vad berodde strulet på?

– Det var en del missförstånd och så fungerade inte tekniken, kommunikationen med centralen, säger Maria Tidh.

Klarar man verkligen trafiken med bara tio bilar?

– Enligt den statistik vi har ska man göra det.

I torsdags träffade KTM företrädare för den nye entreprenören och gick igenom vad som gäller. På kvällen hade entreprenören i sin tur utbildning med chaufförerna och den allmänna förhoppningen är att det ska bli bättre.

– Om det inte blir bättre vidtar vi åtgärder så att det blir det.

Kaj Olofsson är trafikansvarig på plats för den nye entreprenören.

– Det var katastrof de första dagarna. Det beror på att vi gjorde en del misstag. Men också på att trafikledningssystemet inte fungerade. Dessutom var det mer trafik än vad jag hade väntat mig, säger han.

Olofsson medger också att man haft problem att få fram alla bilar och att man varit kort om folk.

– Men specialbilarna är på väg nu och från och med nästa vecka har vi tre till som kan köra. Men vi behöver ännu mer folk, 4-5 stycken till efter den 25 augusti. Jag kan naturligtvis plocka upp folk från Stockholm. Men det bästa vore om vi kunde anställa folk lokalt. Men det verkar svårt, säger han.

Kommer det att fungera nu?

– Jag är inte ett dugg orolig, vi ska få det här att bli bra.

Läs också: MS-sjuka Anita fick ta sig hem själv två gånger på samma vecka