Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det speciella arbetet

Den tolfte april är sista dagen för inlämning. Vissa använder de dyrbara timmarna av påsklovet för att bli färdiga andra har planerat sedan skolstarten i höstas. Det handlar om specialarbetet.

Annons


Tredje året på gymnasiet innebär förutom utbildningen en tjugopoängskurs där eleverna ska fördjupa sig i ett ämne, det vill säga specialarbetet. Vad man väljer att fördjupa sig i är individuellt.
Jag skriver om mayakulturen. Eftersom jag var i Mexiko i julas har jag
fått mer inspiration, säger Emil Berglund.
Jag skriver om dinosaurier, säger Stina Thors. Alla valde ju droger, sjukdomar och andra vanliga ämnen och det ville inte jag.
Erik Jonsson valde att skriva om övertalningskonst.
Att skriva om det ämnet ger praktisk nytta och man har mycket att lära,
säger han.

Väljer efter inriktning

Hur man väljer eller vilket ämne man vill skriva om spelar ingen större roll. Emil Berglund menar att huvudsaken är att det är ett ämne man själv är intresserad av.
Det är bra om man kan få ut någonting själv också, säger Erik Jonsson.
Emil, Erik och Stina är överens om att de vanligast ämnena oftast berör
negativa saker.
I år är det många som skriver om terror, Usama bin Laden, krig, sjukdomar
och andra tragiska saker, säger Stina.
Helst bör man välja ämne efter den inriktning man valt på sin utbildning på
gymnasiet.
Lärarna sa att vi borde göra det. Jag går ju natur, och det som mayakulturen och naturvetenskapen har gemensamt skulle väl vara astrologin, säger Emil.
Jag tycker att det är bättre att välja efter intresse, säger Erik.
När man valt ämne får man en viss handledare som helst ska vara kunnig i ämnet.

Handledare hjälper till

Beroende på vilken handledare man fått verkar olika regler gälla, berättar ungdomarna.
Alla lärare verkar har olika uppfattning om specialarbetet. Vissa måste
till exempel lämna in kladdar på hur arbetet ska se ut medan andra bara
lämnar in det färdiga arbetet, säger Stina.
Jag tycker att det är tråkigt att alla måste följa en viss mall, hur arbetet ska byggas upp och se ut. Man borde få skriva som man vill, med en personlig touch, säger Emil.
Hur långt man väljer att skriva beror mycket på hur diskussionsvänligt ämne
man valt.
Runt tio sidor borde räcka, säger Emil som berättar att han och sina
klasskompisar knappt fått någon träning i att skriva i rapportform innan
specialarbetet.
Med alla nödvändiga blad som innehålls- och källförteckning, sammanfattning och liknande tror jag att allt mellan tio och 25 sidor är lämpligt, säger Erik.

Får betyg

Fusk är något som uppdagas då och då i uppsatssammanhang. På Internet kan eleverna lätt hitta material som kan vara lockande att kopiera. Emil, Stina och Erik tror inte att plagiat förekommer rakt av.
Man kanske får inspiration och tar vissa stycken ur ett annat arbete, men
sällan ett helt arbete. Det är ju viktigt att man i så fall anger arbetet som källa, säger Emil.
Sådant har lärarna koll på, menar Stina.
Emil är irriterad över det faktum att själva planeringen av specialarbetet
ingår i betygssättningen. Han menar att människor är olika och alla har inte
den förmågan att kunna planera ett sådant arbete.
- Jag fungerar så att jag gör allt på en gång. Betygsättningen av planeringen missgynnar i så fall de som inte klarar av att planera. Det är mycket snack om elevdemokrati i skolan, och den har förvisso blivit bättre men jag anser att specialarbetet har glömts bort i den frågan, säger Emil.

ERICA LANG

UNG

Mer läsning

Annons