Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det populistiska varumärket

Annons

Via Kramfors kommuns hemsida får vi med jämna mellanrum läsa om den så kallade “Kramforsmodellen”. Den ska tydligen vara känd över hela riket och kommunen ligger i framkant tack vare denna innovativa modell. Man verkar applicera uttrycket på det mesta: integration av barnfamiljer, samarbete mellan företag och skola, spelifiering, med mera. I en nyhetsartikel på Allehanda.se den 5/2 kan man läsa tre tolkningar av uttrycket, varav en variant kom från det nya kommunalrådet.

En Googlesökning klargör heller inte någon definition. Snarare verkar det som att kommunen använder “Kramforsmodellen” på ett populistiskt sätt för att gripa halmstrån i ett varumärkesarbete. Gamification är ett typiskt sådant exempel. Man hakar på en trend inom marknadsföring i en tid då svenska skolan halkar efter övriga världen. Istället för att ta tag i grundproblematiken målar man upp lösningen som en färgglad app. Enkla lösningar på svåra problem har dock sällan visat sig vara hållbara i längden. Populism måste förr eller senare ge vika för förnuftet. Det gäller såväl i vår riksdag som i våra kommuner.

Spar förresten pengarna för glashjärtat den dagen jag gifter mig borgerligt. Något säger mig att det är min andra hälft jag vill komma ihåg från den dagen, inte Kramfors kommun.

Encefalon

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons