Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det nya Kramfors

Nu är det nära.

Snart börjar det grävas, schaktas, rivas och läggas spår.

- Det vi talat om så länge börjar bli påtagligt, sa Mats Svensson från Banverket igår till kramforsborna.

Ett hundratal personer kom i går kväll för att ta del av den information som Banverket, Vägverket, Kramfors kommun och Länstrafiken hade att ge i Ådalsskolans aula.

Med hjälp av datorn kunde aktörerna för den nya stadsplanen lättsamt visa hur stadens centrum framgent kommer att se ut. Under den virtuella resan var det en tyst församling som åkte med.

Men strax började frågorna komma. Blir det några parkeringsplatser utmed Stationsgatan? Ska Limstagatan öppnas för enkelriktad trafik? Hur påverkas vi av buller och vibrationer?

Även om det var Mats Svensson som stod framme vid mikrofonen var det många av de andra specialisterna som fick svara på frågorna från den plats de satt på.

Stationsgatan kommer att ha parkeringar utmed båda sidorna från Tidningen Ångermanland och norrut, svarade Mats Svensson. Och när publiken fick svaret att Limstagatan även fortsättningsvis är stängd för fordon blev det applåder i salen.

Det kom också upp frågor rörandes andra gator och korsningar i centrala staden som inte direkt berörs av det nya resecentret. Där kunde Staffan Östman från tekniska kontoret bland annat berätta att man ritar på ett förslag på en rondell i korsningen Kungsgatan - Ringvägen, vid tennishallen.


Läs mer i torsdagens TÅ.



VERONICA LANDSTRÖM