Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det här är en dag jag inte glömmer"

Tisdag den 21 april 2015 skrevs flyghistoria i Örnsköldsvik.
Klockan var 13.49 när det första reguljärflyget landade – utan att det fanns personal i flygtornet.
– Det här är en dag jag inte glömmer, sa Västernorrlands landshövding Gunnar Holmgren.

Det var sannerligen inte bara Gunnar Holmgren som sken ikapp med solen på Örnsköldsviks flygplats denna sommardag.

– Tänk att det här projektet äntligen har landat, strålade Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket.

Läs mer: Sundsvall-Timrå Airport först i världen med att fjärrleda flygplatser

Det är ett samarbete mellan Luftfartsverket och Saab som gett Remote Tower Services (RTS), vilket lett till att det på tisdagen kunde landa flygplan i Örnsköldsvik – utan att det fanns någon bemanning i flygtornet.

Personalen satt i stället i lokaler i Sundsvall, där trafikledningen för Örnsköldsvik numera är stationerad.

Örnsköldsvik är alltså världsunikt tack vare sin förstaplats i denna något udda gren. Men Örnsköldsvik kommer inte att vara ensamt särskilt länge till.

Någon gång nästa år är det beräknat att flygtornet i Sundsvall ska tömmas på folk; för att flygen där ska tas över från den styrka som på tisdagen tog hand om Örnsköldsvik.

Och under 2017 är det tänkt att flygplatsen i Linköping ska haka på.

Det blev ett väldans farande med flyg mellan Örnsköldsvik och Sundsvall under tisdagen.

Till Sundsvall transporterades på morgonen ett antal personer för att vara med på diverse informationer, samtal, intervjuer och till slut den ståtliga invigningen som genomfördes av infrastrukturminister Anna Johansson (S) och Håkan Buskhe från Saab och Olle Sundin från Luftfartsverket.

Anna Johansson sparade inte på inlevelse när hon berättade om första tillfället hon kom i kontakt med projektet.

– I januari fick jag vara här på ett studiebesök. Det var science fiction. Det var mer sci-fi än i mina barns spel där hemma. Jag måste säga att jag blev som ett barn på julafton, sa infrastrukturministern.

– Det här är början på en ny värld.

Västernorrlands landshövding Gunnar Holmgren sa flera saker under sitt korta anförande.

Bland annat påpekade han att säkerheten alltid måste sitta på första raden. Holmgren uttryckte också stolthet över sitt län.

– Västernorrland är ett bra område att testa ny teknologi i, det har vi sett många prov på.

Olle Sundin, generaldirektör på LFV, är glad att anställda på hans företag började tänka ordentligt utanför den så kallade boxen för ungefär tio år sedan.

– Det ledde till samarbetet mede Saab. I dag står vi inför en revolution, ett historiskt ögonblick. Cirka tusen personer har besökt oss för att studera projektet – ungefär hälften av dem har kommit från andra länder än Sverige. Det säger en del om intresset, och hur ryktet spridits.

– Det här har beskrivits stort i både Newsweek och i Örnsköldsviks Allehanda. Nu har vi en början. Efter det här kommer nästa steg. Och nästa. Och nästa.

Håkan Buskhe, vd och koncernchef på Saab, sa att han inte var förvånad att Örnsköldsvik ville vara med om att skapa flyghistoria.

– Det är en kommun känt för sitt entreprenörskap och sin framåtanda. Nu ser jag fram emot den här lösningen även på större flygplatser.

Och det kommer, åtminstone om man ska tro Anders Carp och Niclas Gustavsson från Saab respektive LFV.

De tror att flygledningen i Sundsvall kommer att kunna sköta verksamheten på tio flygplatser senast 2020. Carp och Gustavsson sa också att de inte kan se att flygtorn byggs längre 2025.

– Det vore rent slöseri.