Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De vid skrivborden borde lära sig om snöröjning – billigast är inte alltid bäst

Annons

Jag tycker att det är en rättighet att få klaga på något som inte fungerar, särskilt när vi är med och betalar servicen. Spelar ingen roll om det är sjukvård eller snöröjning eller något annat så är ordet fritt.

I båda dessa fall som jag skriver om här så finns det en gemensam nämnare och det är kompetensbrist hos beställare. Det behövs inget geni för att förstå det. Man får vad man betalar för heter det och det ligger någonting i det.

När det gäller snöröjning borde beställaren, det vill säga kommunen, sätta sig i skolbänken och plugga på lite upphandlingar innan man lämnar ut ett anbud – så att man vet vad man själv har skrivit som skallkrav.

Läs också: Vinterkaos längs vägarna – åkeriföretagen kritiska till billiga upphandlingar: "Kan inte bli annat än katastrof"

Finns det något som säger att man måste köra och skotta med en hjullastare så kan man inte komma med en jordbrukstraktor. Det förstår väl de allra flesta – men inte de berörda verkar det som.

Sedan kan man tycka att områden ska delas upp mer. Att det blir flera aktörer i stället för några få som har jättemycket på ett jättestort område. Då hinner de inte med när det blir större snömängder.

Men som sagt, detta är inget nytt, för det blir vinter varje år med snö och is som ska bekämpas. Då borde man väl lära sig av tidigare erfarenheter kan tyckas.

Och till sist. Det är våra pengar – inte kommunens – så då är det bara att göra det som funkar bäst för invånarna. Det är vi som betalar kalaset, glöm inte det.

Tänk på alla dem som ska tillbringa åtta till tio timmar i detta kaos, till exempel posten, alla som levererar varor av alla slag till skolor, mataffärer och alla andra. Det är med livet som insats de utför sitt jobb för att andra ska kunna sköta sitt.

Läs också: Förbannat vad det gnälls på snöröjningen – ta ansvar och anpassa er fartdårar

Tänk på det ni i kommunen som genomför dessa upphandlingar. Det kanske inte bara är priset som ska gälla. Ett riktigt bra jobb till ett bra pris borde prioriteras, det är skillnaden.

Snacket som man har skyllt på vid kritik – att det är inkörningsproblem och dålig lokalkännedom – det köper jag inte riktigt. Hittar man inte ens centrum, då är det verkligen illa.

När man väljer en aktör som inte kommer från kommunen, då borde det väl vara än viktigare att gå igenom området så att alla förstår var de ska skotta och sanda. Det är än en gång kommunen som gjort en dålig förberedelse för den nya entreprenören.

Men som jag skrev i början av denna artikel – det sitter i kompetensen.

En vanlig arbetare

 

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Läs också: Knöligt och isigt överallt – varför så svårt att ploga ordentligt?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel