Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"De ungas val avgörande för vår gemensamma framtid – behöver kunna rekrytera"

Det går bra för näringslivet i Västernorrland just nu. Företagens orderböcker är i allmänhet välfyllda och hela regionen andas väldigt mycket positivism.

Regionen har på senare tid fått uppleva en av de största industriinvesteringarna någonsin. Nya jobb skapas i företagen och stora satsningar för att skapa nya produkter och tjänster ur den råvara som vi har i regionen är på gång.

Samtidigt vittnar allt fler företag om en allvarlig brist på medarbetare med rätt utbildning och kompetens. Inflödet av elever, som väljer de tekniska utbildningarna på gymnasie- och universitetsnivå, är inte tillräckligt. För att säkra framtidens kompetensförsörjning behöver vi därför agera nu.

För att lyckas med kompetensförsörjningen krävs ett utvecklat samarbete mellan de olika aktörerna, både privata och offentliga. Vi behöver bli betydligt duktigare på att visa för våra ungdomar, studenter och andra som vi vill behålla/locka till regionen vilka möjligheter till karriär och personlig utveckling som finns.

■■ DEBATT: LO kritiskt till Alliansens inträdesjobb: "Vi säger nej tack till statlig låglönepolitik"

Vi behöver ge våra ungdomar kunskapen om vilken kompetens som efterfrågas på vår regionala arbetsmarknad och var jobben finns. Det blir viktigt att förklara vilka utbildningar som leder till jobb.

Ett bra exempel med bred förankring är satsningen ”Arbetsmarknadskunskap i skolan” som startade för drygt tre år sedan i Örnsköldsvik. Det har nu genom ett lyckat samarbete mellan Handelskammaren Mittsverige och Destination Jobb har spridits till hela länet.

Satsningen stöttas av Tillväxtverket, flertalet av länets kommuner, flera företag samt Region Västernorrland. Från och med september 2017 kommer fyra kommunikatörer att besöka elever på högstadiet och gymnasiet och beskriva vilka utbildningar som leder till jobb i framtiden och ge barn och ungdomar de rätta förutsättningarna för att göra väl avvägda och kloka beslut inför framtiden.

De kommande tre åren kommer våra kommunikatörer att genomföra cirka 35 000 möten med elever på högstadiet och gymnasiet. En del av arbetet handlar om att visa jobbmöjligheterna inom traditionellt manligt och kvinnligt dominerade yrken.

■■ DEBATT: Fastighetsbranschens arbetsgivare: "Länet behöver fler platser för lärlingar – dags att agera, politiker"

På sikt hoppas vi exempelvis på att få fler tjejer att söka yrken inom teknik och fler killar att söka till vården. Detta kommer att göras genom bland annat särskilda teknik- och vårdlektioner. Vi hoppas att det leder till att andelen könsstereotypa val bland ungdomar gällande utbildning och arbete minskar.

Det kommer att bidra till en större jämställdhet, vilket i sin tur leder till att Västernorrland blir en mer attraktiv region att leva och bo i för alla. Satsningen på ”Arbetsmarknadskunskap i skolan” är ett komplement till det viktiga arbetet som studie- och yrkesvägledare redan gör ute i våra skolor. Tillsammans kan vi göra ännu mer för att få eleverna att ta beslut om sitt utbildnings- och yrkesval med eftertanke.

Vi är övertygade att det på sikt kommer att leda till färre avhopp och att fler verkligen går ut i arbetslivet med en vettig gymnasietid i bagaget.

Oliver Dogo

Vd Handelskammaren Mittsverige

Anna Edblad

Vd Industrigruppen i Örnsköldsvik

■■ För fler insändare, klicka här.

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel