Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåligt pålästa försäkringskunder

Annons

Många av försäkringsbolagens kunder är dåligt pålästa när det gäller villkoren i hemförsäkringen. Det är också krångligt att jämföra bolagen, anser många.

Försäkringsbolaget Dina Försäkringar har låtit Sifo fråga hemförsäkringskunder vad de vet om sina hemförsäkringar. Undersökningen visar att hela 76 procent inte läst igenom villkoren och 63 procent tycker det är krångligt att jämföra bolagen med varandra.

På sajten konsumenternas.se kan man jämföra olika bolags villkor, och på Konsumenternas Försäkringsbyrå får de ta emot många frågor om hemförsäkringen.

Ja, det finns en ganska stor okunskap om rätten till ersättning och framför allt om försäkringens begränsningar, säger jurist Christina Meder. Mycket beror ju också på hur den sålts in. Det är komplexa produkter och inte en dammsugare precis.

En vanlig hemförsäkring täcker bara de skador som finns uppräknade i försäkringsvillkoren. För att få ersättning för plötsliga och oförutsedda skador får man i normalfallet teckna en tilläggsförsäkring, som kan kallas för allrisk-, oturs-, plus- eller merförsäkring.

Närmare en tredjedel i undersökningen, 29 procent, tror att det är svårt att få rätt gentemot sitt försäkringsbolag. Trots det har 56 procent förtroende för försäkringsbolaget.

Mer läsning

Annons