Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittmedias vd Per Bowallius: "Så radikala neddragningar kommer inte att ske"

Mittmedia ska inte dra ner tre av fyra journalister inom två år. Det svarar vd:n Per Bowallius efter DN:s uppgifter.
- Det var ett scenario till en styrelse och inte ett konkret beslutsunderlag .

Annons

I juli ställdes Mittmedias styrelse inför två framtidsalternativ, erfar Dagens Nyheter. Det ena innebar en nedbemanning med tre av fyra journalister.

På onsdagen väcker uppgifterna reaktioner. Nya vd:n Per Bowallius är i Falun, på rundresa för att möta personal i koncernen. Han blir uppringd av flera medier.

Bilden av de radikala neddragningar som DN målar upp kommer inte att ske, säger Bowallius.

– Styrelsen har arbetat med ett antal scenarier i ett strategiarbete, men det handlar inte om beslutsunderlag.

Men om scenariet finns, är det inte anledning till oro?

- Absolut inte.

Koncernen har 1300 anställda och omsätter 2,3 miljarder. En omställning måste hanteras efter hand, säger Per Bowallius.

Fortfarande gäller den nedbemanning som Mittmedia har beslutat om, och som pågår till 2017, betonar han.

Bowallius uttalar inga konkreta planer på eventuella nedläggningar av tidningar eller utgivning av gratistidningar.

– Det är inte målsättningen. Frågan nu är hur vi ska kunna finanisera lokal journalistik, det som är vår kärna.

LÄS OCKSÅ: Mittmedias huvudägare - "Vi ger ut papperstidningar om tio år också"

Digitala satsningar har hittills inte givit de intäkter som ledningen hade hoppats. Nu väntar olika försök i syfte att öka lönsamheten, berättar Bowallius.

– Vi måste jobba på en bredd här. En utmaning är att vi har ganska lite beprövad kunskap om hur olika typer av alternativa lösningar fungerar. På kort sikt måste vi utnyttja vår storhet och testa olika alternativ, till exempel frekvensnedgång.

Principen om digital utgivning först ligger fast utan broms. Målet är att fler ska bli beredda att betala för nätjournalistik, säger Per Bowallius.

Så det finns inga konkreta planer på att utveckla papperstidningen?

– Det tittar vi på just nu. Kan vi till exempel komplettera med andra produkter?.

Mittmedia har ju fått kritik för takten i den digitala övergången. Delar du den åsikten?

– Den snabba digitala utvecklingen är en nödvändighet som måste fortsätta. Det är en styrka att vi har förflyttat oss så långt.

LÄS ÄVEN: Chefredaktörens krönika: DT:s uppdrag har inte förändrats

Per Bowalius, är ny vd för Mittmedia. Han ägnade stor del av dagen åt att dementera uppgifter om radikala neddragningar.

Mer läsning