Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Caitlin Moran: "Revolutionen är välbetald"

Annons

Två filmer, två tv-serier, en romantrilogi och en planerad turné i rockstjärneklass. Caitlin Moran gör revolution på egen hand - och tjänar pengar på det.

Tjejer, tro inte att ni måste lida för att förändra världen. Gå med i revolutionen, den är väldigt välbetald, säger hon.

Det har hänt en hel del sedan Caitlin Moran senast var i Sverige. I augusti 2012 kom den brittiska krönikören och feministikonen till Stockholm för att lansera sin bok "Konsten att vara kvinna". Då var hon ett välkänt namn i Storbritannien, men relativt okänd i resten av världen. Drygt ett år senare har alla dörrar på allvar öppnats för henne: till den internationella bokmarknaden, till tv-branschen, till Hollywood.

Det har varit fantastiskt med pengarna och succén, numera har jag råd med golvvärme och den där nya Marc Jacobs-handväskan där borta, men det verkligt viktiga är att det har gett mig mandat att fortsätta. Först ville jag bara skriva om feminism, nu vill jag skriva om socialism, marxism, transsexualism, hudfärg och religion. Jag vill inte bara tala för kvinnor, jag vill föra allas talan, säger Caitlin Moran.

Trams och humanism

Kanske skulle man kunna rubricera den bok hon just nu är aktuell med i Sverige, krönikesamlingen "Morantologi", som en bisak i sammanhanget. Samtidigt säger den väldigt mycket om det som har skapat fenomenet Caitlin Moran. Det är genom krönikorna i The Times som hon sedan sena tonåren har vässats som stilist, humorist och opinionsbildare. "Morantologi" skiftar humör lika ofta som Caitlin Moran byter ansiktsuttryck; från gapskrattsframkallande trams till viktiga feministiska och humanistiska budskap.

Hon skrattar när jag kallar henne för en "kringresande-enkvinns-show" - men medger att det ligger en del i den lite klumpiga beskrivningen. Nästa år blir det ännu mer av den varan, då Caitlin Moran bestämt sig för att skippa bokmässorna för en egen "rockstjärneturné" på teaterscener och auditorier som tar publik på omkring tusen personer.

Jo, visst är det är ett försök till världsherravärlde, men på ett bra sätt. Man skulle kunna se det som en stora-syster-turné, tusen pers kommer in i rummet och jag blir deras storasyster för kvällen och försöker hjälpa dem att få ordning på sina liv, säger hon.

Vill påverka världen

Själv är hon äldst av åtta syskon, uppvuxen i en fattig familj i Wolverhampton, med framtidsutsikter som på papperet såg allt annat än ljusa ut. Romankaraktären Jo March i Louisa May Alcotts bok "Unga kvinnor" fick henne att bestämma sig för att bli författare. Om Jo kunde försörja sig på att skriva så borde Caitlin också kunna göra det.

På samma sätt vill hon själv påverka världen. Det är fiktionen som förändrar oss, menar hon, berättelserna vi läser, följer på tv- eller datorskärmen och ser på bioduken. Med tv-serien "Raised by wolves", som hämtar inspiration från hennes egen tid som överviktig, smart och ensam tonåring i Wolverhampton, vill hon bryta mot schablonbilden av fattiga tonåringar i tv-serier.

Under hela min barndom såg jag aldrig någon som liknade mig på tv. Än i denna dag är det aldrig någon som liknar mig på tv - om jag inte själv råkar vara med i något program. Det här är ett sätt att utvidga vokabulären.

Lyckligtvis är hon inte ensam i sin mission, konstaterar hon. Smygfeministiska succéer som "Bridesmaids" och Lena Dunhams tv-serie "Girls" visar att det finns ett stort sug efter berättelser om kvinnor bortom mallarna.

Om man ville göra en tv-serie, eller en komedi om kvinnor för fem år sedan så sade alla "men det har ju aldrig blivit någon succé". Nu när det har blivit succé är alla helt galna, det är som rena rama guldruschen. Det är som om vi hade upptäckt Amerika: Kvinnor är den nya världen, säger Caitlin Moran.

Mer läsning

Annons