Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bytte elbolag - fick inkasso efter sig

Tecknat avtal, ångrat dig och tror att du kan utnyttja ångerrätten? Det trodde 88-årige Helge Hedlund också - tills att han fick inkasso efter sig.

- Jag känner mig kränkt, de ska inte bolla med mig som är gammal.

Helge Hedlund bor i lägenhet i Härnösand, men har också en sommarstuga i Noraström. Det var när han beslöt sig för att byta elleverantör dit som saker och ting började gå snett.

- Ifjol höstas hade Fortum en drive att gå över till dem. Jag var less på Eon, så jag anmälde mig och skrev under ett preliminärt kontrakt med Fortum till sommarhuset, säger Helge Hedlund.

Sedan hamnade Helge på sjukhus i perioder. När han kom hem låg avtalsbekräftelsen och väntade på honom. Där stod att han hade 14 dagars ångerrätt, vilket Helge utnyttjade eftersom han ångrat sig.

- Jag ringde det där numret som stod på pappret och hävde avtalet. Jag pratade med en tjej som sa att det var okej, säger Helge Hedlund.

Sen tänkte inte Helge inte mer på saken, förrän han tre månader senare fick sin första räkning från Fortum, tillsammans med ett krav från Intrum Justitia.

När TÅ kollar med Fortum, visar det sig att elen börjat levereras till Helges sommarstuga nio dagar efter att han hävt sitt avtal. Och på Fortum har man ingen som helst aning om att Helge velat bli av med dem.

- Det är riktigt bedrövligt, jag har full förståelse för att han upplevt det här som väldigt obehagligt, säger Thomas Kult, kundombudsman på Fortum.


ANNA WIKNER
070-650 77 02