Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brutal Oscarsfavorit om slaveriet

Annons

Den är en av säsongens säkraste Oscarsfavoriter. Och en del av en ny och viktig filmtrend om slaveri och de svartas historia.

Men redan hyllade Steve McQueen är ödmjuk och vill inte ens kalla sig regissör.

Jag är grön, jag är ny, jag är ignorant och jag gör misstag, säger han.

All blygsamhet till trots. Han har uppenbarligen gjort många rätt också. Prisgalesäsongen har bara börjat och "12 years a slave" ligger i topp i nomineringskampen. Filmen, som får svensk premiär på fredag, bygger på den sanna berättelsen om Solomon Northup, en fri svart man i New York som på 1850-talet blir kidnappad av slavhandlare.

I tolv år kämpar han för sitt liv i södern och för att komma tillbaka till sin familj.

Bra skådespelare

Det är en tuff och brutal film med stora skådespelarinsatser. Räkna med genombrott för huvudrollsinnehavaren Chiwetel Ejiofor och den debuterande Lupita Nyong'o, som spelar den extra utsatta slaven Patsey.

Även Michael Fassbender, som arbetar för tredje gången med Steve McQueen efter hyllade "Hunger" (2008) och "Shame" (2011), gör en ny stark roll som en sadistisk plantageägare som gör livet svårt för Solomon.

Michael Fassbender hyllar sin regissör och påpekar vikten av att han är en sådan bra ledare under inspelningen.

Steve förändrade mitt liv, så är det. Han är en absolut konstnär. Han är tuff, han låter sig inte ledas av någon, samtidigt som han hela tiden finns där och backar upp dig. Han har stort självförtroende och han ber andra att följa sina instinkter.

"Jag får ideér"

Steve McQueen själv vill inte kalla sig för filmregissör. I stället använder han ordet konstnär.

Jag ser allt jag gör som en del av samma konstnärskap. Jag får idéer och sedan får idén det uttryck som den behöver. Innehållet är från början det viktigaste.

Eftersom han regisserat tre hyllade, prisbelönade filmer känns det konstigt att höra Steve McQueen sitta och dissa sig själv som regissör, men det gör han.

Jag är grön, jag är ny, jag är ignorant och jag gör misstag. De enda filminspelningar jag har varit på är mina egna. Jag är naiv och det vill jag gärna fortsätta att vara. För det tillåter mig att göra jobbet på mitt eget sätt.

Slaveriet fortfarande aktuellt

Samtidigt som filmen berör en smärtsam del av den amerikanska historien är tematiken fortfarande brännande aktuell, vilket även har märkts i filmer som "Django unchained", "The butler" och i viss mån i kommande "Last stop Fruitvale station", där svartas historia får komma i fokus. Manusförfattaren till "12 years a slave", John Ridley, besökte Stockholms filmfestival tidigare i höstas och då påpekade han att slaveriet inte är något vi kan lägga till handlingarna.

Fler människor är i dag fast i olika former av slaveri än under den här tiden som visas i filmen. Det är viktigt att uppmärksamma.

Upphöjd dialog

Manuset bygger på den bok som Solomon Northup själv skrev om sitt liv i fångenskap. Replikerna är ofta mycket välartikulerade, nästan förhöjda. För John Ridley var det en stor poäng.

Så ofta i slavskildringar är det talade språket väldigt torftigt. Jag ville ta fasta på att det fanns välutbildade svarta, och många olika nivåer på deras konversationer.

TT: Kände du till att fria människor blev kidnappade så här innan du skrev manuset?

Nej, och det tycker jag också är intressant. När vi nu kommer med en "slavfilm", så tänker folk att de redan vet vad det handlar om. Det gör de inte, det finns så mycket kvar att ta reda på, vi har bara börjat.

Mer läsning

Annons