Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brittisk listkupp mot Idol-vinnare

Annons

Brittiska musikfans som ledsnat på idoltävlingar i tv har dragit i gång en kampanj för att hindra den senaste vinnaren av "The X factor" från att bli etta på singellistan lagom till jul.

Brittiska musikfans som ledsnat på idoltävlingar i tv har dragit i gång en kampanj för att hindra den senaste vinnaren av "The X factor" från att bli etta på singellistan lagom till jul.

Uppmanade genom en kampanj som startade på Facebook har hundratusentals britter köpt en gammal singel med politiska rockbandet Rage Against The Machine för att väga upp alla köp av låten med Joe McElderry, vinnaren av "X-factor", den brittiska motsvarigheten till "Idol" som avgjordes i söndags.

Listhysteri

Nu råder hysteri i Storbritannien fram till på söndag kväll då listprogrammet i BBC förkunnar vem som har vunnit.

Det är den tuffaste kampen på listan sedan Oasis och Blur släppte skivor samtidigt 1995.

Än så länge leder Rage Against The Machines "Killing in the name" men The Guardian skriver på torsdagen att McElderry tagit in efter att 100 000 exemplar av hans singel sålts bara under onsdagen.

Rage Against The Machines frontman Tom Morello har eldat på skivköparna genom att lova bort alla intäkterna till olika välgörenhetsorganisationer som arbetar för ungdomar och hemlösa.

Platsen som etta på singellistan i jul är mycket prestigefull i Stobritannien, men har på senare år varit vikt för vinnare från olika talangjakter. Men nu har alltså brittiska musikfans tröttnat på att fabricerade artister tagit över på listorna.

Facebookkampanjen har över 750 000 medlemmar.