Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bränslebluffen som drabbar dig

/
  • Testbilen Ford Kuga drog 8,5 deciliter per mil när jag testkörde den ifjol. Ford uppger att den ska dra 6,2 deciliter.

Annons

Har du också blivit lurad av bilarnas officiella förbrukningssiffror?

Du är långt ifrån ensam. Bilindustrins felmarginaler kan ligga uppemot 50 procent visar en granskning som tidningen Vi Bilägare har gjort.

Undersökningen baseras på nära 300 000 mils körning med 71 bilar.

Vi Bilägares långtest är Sveriges längsta och grundligaste biltest. Varje år köper tidningen fem bilar som de testkör och fingranskar under minst ett år och åtskilliga tusen mil.

För 14 år sedan, vid millennieskiftet, när tidningen genomförde sitt test var allt frid och fröjd.

2009 hände något. Då skenade bilarnas samlade överförbrukning för första gången iväg till över 20 procent. Tre år senare var den uppe i nästan 30 procent – en ökning med åtta gånger jämfört med siffrorna från år 2000. Deras test-Golf (2013) drog 5,6 lit/100 km, den officiella siffran är 3,8 liter.

Den så kallad EU-certifierade körcykel där alla mätningar görs sker inomhus i 20-gradig värme på en rullande landsväg utan motvind eller regn.

Vad har hänt sedan 2009? En förklaring är att man numera blandar in olika tillsatser i bränslena. I bensinen tillsätts upp till tio procent etanol som har ett annat energiinnehåll och därmed en högre bränsleförbrukning.

I diesel blandad det in en in rapsbaserad olja för att minska utsläppen av fossila bränslen. Dessutom fyller man på med tillsatser som ska rena insprutare och filter. Totalt handlar det om en 30-procentig inblandning.

I våra grannländer har man inte kommit så långt. I Tyskland kör man på eurodiesel med ett högre energivärde och därmed en lägre förbrukning. Det gör man också i Norge.

Testcykeln genomförs med "europabränslen" som alltså inte kan jämföras med vad vi tankar i våra bilar.

Svenska bilimportörer och Volvo vill byta ut den EU-certifierade körcykeln, men hittills har man fått mothugg.

Det minsta man kan begära är att våra bilhandlare i Sverige går ut med en ärlig information om hur verkligheten verkligen är.

Annons