Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bra start på fjärrundervisningen

När Kai Bergström, Susanne Jansson och Christer Näslund tidigare under läsåret anställdes på Ådalsskolan i Kramfors kunde de inte ana vilken utmaning som väntade. Coronaviruset har, liksom för andra delar av samhället, påverkat skolans verksamhet kraftigt.

- Man blir väl omhändertagen, stämningen är bra här, berättar Christer Näslund.

Även Kai Bergström och Susanne Jansson känner stödet, som alltid är viktigt i en ny miljö och förstås särskilt så under exceptionella omständigheter.

På Ådalsskolan har förmågan att arbeta med digitala verktyg utvecklas under lång tid. Detta betalar sig nu när det blivit nödvändigt att slå om till fjärrundervisning.

- Att lyckas med rekrytering av legitimerade och lämpliga lärare är en grundförutsättning för oss att fortsätta utveckla vår verksamhet. Villkorslös satsning på lärarnas psykosociala arbetsmiljö är nyckeln till friska medarbetare som i sin tur trivs på arbetsplatsen och kan lyckas med uppdraget, säger Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan.

Engelskaläraren Kai Bergström har undervisat såväl traditionellt i Östersund som med distansundervisning i Umeå.

- Jag återvänder nu till Kramfors där jag är född, uppvuxen med familj och vänner kvar.

Han menar att det gått bra att hålla kontakt med eleverna via datorn.

- Det förutsätter att de är rätt självgående när de inte finns i klassrummet. Sedan gäller det att fortsätta jobba efter det ordinarie schemat.

Den sociala kontakten mellan lärare och elev kan naturligtvis inte bli som i vanliga fall.

- Språkämnen fungerar rätt bra i den här undervisningsformen. Dessutom kan elever som är lite mer blyga i klassrummet ha lättare att visa vad de kan.

Christer Näslund kommer närmast från Parkskolan i Örnsköldsvik och jobbar med data och kommunikation på el- och energiprogrammet. En yrkesutbildning där det är svårare att ha elever och lärare åtskilda.

- Särskilt svårt är det att simulera de praktiska momenten på distans. Det går bara till viss del.

Elever från årskurs två och tre får därför komma till skolan i mindre grupper för att göra den nödvändiga praktiken. Ett gott samarbete inom programmet och med skolledningen har varit en förutsättning för att lyckas med distansundervisning understryker han. Pendlingen från Örnsköldsvik har inte varit något bekymmer.

- Jag kan inte tänka mig att ta bilen så för mig var tåget var en förutsättning för jobbet.

Susanne Jansson pendlar också från Örnsköldsvik.

Erik Åmell

Näraskribent

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel