Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Birgitta lät sig inte luras

/
  • Telefonbedragaren lovade fixa problemen med datorn. Men Birgitta Högberg lät sig inte luras. Nu vill hon varna andra:

Bedragaren ringde flera gånger och lovade fixa dataproblemen mot betalning.
Men Birgitta Högberg, 68 år, i Härnösand lät sig inte luras.
– Jag förstod ganska snart att det handlade om en bluffmakare, säger hon.

Annons

Birgitta fick sitt första bluffsamtal redan för fem år sedan när hon bodde i Helsingborg. Hon fick då ett telefonsamtal från en man som uppgav sig ringa från Microsoft.

– Han lät vänlig och sa att han skulle hjälpa mig med ett datafel. När jag tittade på displayen visade det sig att samtalet kom från Förenade Arabemiraten.

Birgitta genomskådade bluffen, gav inte mannen några upplysningar och la på telefonluren. Men bluffsamtalen upphörde inte för det.

– De kunde ringa flera gånger om dagen under någon veckas tid, därefter blev det uppehåll i ett par månader. Sedan återkom det igen, berättar hon.

Birgitta ansåg sig tvingad att begära dolt nummer av telefonbolaget. Först då försvann samtalen.

– Jag spärrade också mina bankonton och gjorde givetvis en polisanmälan. Polisen talade om för mig att, dessa bedrägliga människor blir man inte av med så lätt, de är som fästingar, släpper inte taget, säger hon.

Även flera av Birgittas grannar i samma fastighet berättade att de blivit utsatta för liknande försök till telefonbedrägeri.

För knappt ett år sedan flyttade Birgitta Högberg till Härnösand. Då tog eländet ny fart.

– Jag hade inte bott här mer än ett par dagar förrän telefonsamtalen började komma igen. Telefonbolaget hade missat att jag har dolt telefonnummer.

Nu har telefonbolaget lyckats lösa problemen och Birgitta har sluppit obehagliga samtal. Men hon hoppas kunna varna andra för bedragarna.

– Men så länge det finns tillgång till upplysningar genom Upplysning.se eller Ratskit.se, så får vi ha detta elände. Ligorna specialiserar sig också på äldre människor som inte är så upplysta om dessa bedragare. Så länge man har tillgång till Internet finns nätverksfiskarna där. Värst är det när pensionen ska betalas ut. Då ökar bedrägeriförsöken med automatik.

Birgitta uppmanar till försiktighet både på nätet och när det gäller telefonsupport.

– Lämna aldrig ut personuppgifter eller bankuppgifter, varken på nätet eller till telefonsäljare. Många oseriösa företag "fiskar" efter uppgifter genom att locka med presentkort eller lyxiga resor. Ofta använder de sig av kända företagsnamn som Ikea.

Annons