Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Benny Andersson jagar fortfarande känslan

Annons

Efter snart 50 år och närmare 400 miljoner sålda skivor har han inte gett upp. Benny Andersson tillbringar fortfarande flera timmar varje dag i jakten på musik som ger rätt känsla. Nu kommer BAO:s julskiva "Tomten har åkt hem".

Rummet känns påfallande litet. Här finns plats för en flygel, ett skrivbord, några fåtöljer och "musikmaskinen", som består av en cockpitliknande synclavier från 1980-talet, en ny dator och ett takhögt rack med väggmonterad studioutrustning. Det är inte direkt trångt men på något sätt förväntar man sig att en man som skrivit världssuccéer som "Dancing queen" och "Super trouper", och som har sålt fler än 380 miljoner skivor, ska ha ett lite större arbetsrum.

Här tillbringar Benny Andersson sin arbetstid. Här har han skrivit "Kristina från Duvemåla" och BAO:s svensktoppshittar. Vid musikmaskinen skrev han den nya julskiva som gruppen släppte i dagarna och här arbetar han just nu med musiken till "Hjälp sökes", en musikal till vilken poeten Kristina Lugn författat manus, ABBA-kollegan Björn Ulvaeus skriver låttexter och som ska regisseras av Orionteaterns konstnärlige ledare Lars Rudolfsson.

Tacka Schubert för skivan

Någon julskiva hade Benny Andersson inte tänkt göra, men nu blev det så ändå. Inte för tomtens skull och inte för barnens heller, utan på grund av Franz Schuberts "Militärmarsch". Skivan tycker Benny Andersson blev "ganska kul".

Julskivor är egentligen ingenting man ska syssla med - men! - eftersom vi har en orkester som kan spela Schuberts militärmarsch så som den ska vara, så som den är skriven, så tänkte jag att det vore roligt att göra den, säger han.

Skivan är det sjätte studioalbumet med Benny Anderssons Orkester, kanske den enda "hobbyorkester" i Sverige som haft fler än tio låtar på Svensktoppen.

Från början var det tänkt att jag skulle få avsättning för musik som jag gör som inte passar in någonstans. Så att det inte bara hänger i luften och sitter i min dator här. Men jag har märkt att BAO blir mer och mer viktigt, säger Benny Andersson.

Ett musikaliskt grovjobb

För trots att han har skrivit låtar i snart 50 år ägnar han varje dag flera timmar åt att skapa ny musik. Det är ett mödosamt arbete och Benny Andersson beskriver det närmast som ett grovjobb.

Det går åt tid. Det krävs att jag spelar igenom en massa skräp för att komma fram till något jag vill ha. Man skulle kunna tro att om jag vet vad det är för känsla jag letar efter så är det bara att gå direkt på den, men så är det inte.

Känslan har varit densamma under alla år och första gången Benny Andersson upplevde den var när han skrev Hep Stars "Sunny girl", hans andra låt någonsin.

Jag kommer ihåg det så väl för jag gör fortfarande precis som jag gjorde då. Jag märkte när jag satt och försökte göra en ny låt att det var något som svarade inne i mig, en rent fysisk känsla. Jag hade kontakt med det jag gjorde och det talade tillbaka till mig.

Håller sig inom ramarna

Den känslan, och kicken som den ger, är anledningen till att Benny Andersson fortfarande håller på. Senast han verkligen utmanade sig själv var när han skrev musikalen "Kristina från Duvemåla" som fick urpremiär 1995.

Jag håller mig inom mina egna ramar i stort sett. Kristina från Duvemåla är helt symfonisk, tvärs igenom, och det var en klar utmaning tycker jag. Det gör att det känns meningsfullt, men där går nog gränsen, säger han.

TT Spektra: När kände du senast att du tog en musikalisk risk?

Det var då. Sedan dess känner jag inte att jag har riskerat mycket. Jag vet inte om det är något slags lättja. Någon frågade mig om jag hade provat att skriva musik som inte är helt tonal. Det var en bra fråga och svaret är nej för jag tror inte att jag kan det. Jag bygger hela min musikaliska tillvaro på att få den här känslan för vad jag håller på med. Att hjärnan och kroppen ska gå igång på vad jag spelar.

Mer läsning

Annons