Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Banverket tänker om kring Ådalsbanan

Projektet ligger nu på en lista över satsningar som ska vara färdiga inom tre år.

På måndagen hade företrädare för Sollefteå kommun, Kramfors kommun, länstrafiken, landstinget, länsstyrelsen och banverket en träff. Där diskuterades bland annat den föreslagna perrongen vid Kramfors/Sollefeå flygplats, en perrong som ska knyta samman järnväg-, buss- och flygtrafik. Den perrongen har hängt lite i luften ett tag. Men nu finns den i allra högsta grad med igen.

- Det låter väldigt bra, tycker Sollefteås kommunalråd Elisabet Lassen (s), som var med på mötet.

- Vi fick höra att industrin har tryckt på ganska mycket, den vill ha en upprustning av hela Ådalsbanan eftersom det behövs, förklarar Lassen.

Vägverket vill också ha en sådan eftersom det skulle innebära att många timmertransporter som i dag tär på vägen mellan Kramfors och Sollefteå skulle kunna gå på järnväg och därmed spara väg.

Att Banverket nu tänkt om innebär inte att pengarna med automatik är klara. Meningen är att det ska komma ett besked i regeringens höstproposition.

Även Örnsköldsviks kommun harhört av sig och förordat en satsning på en stor perrong, som ett nav för trafiken i Nyland. Dessutom pågår ett projekt att utreda möjligheten att utvecklas Kramfors/Sollefteå flygplats med bland annat satsningar på chartertrafik.

Om upprustningen av järnvägen mellan Nyland och Långsele blir av inom tre år så är det samtidigt som hela Botninabanan ska vara klar.


JÖRGEN SUNDIN
070-609 16 68