Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Banverket avslöjar järnvägsalternativ

Nu avslöjar Banverket de fyra olika alternativ för utbyggnad av järnvägen mellan Sundsvall och Härnösand. Närmare en tredjedel av den drygt fem mil långa dragningen går genom tunnlar, bland annat i Gådeåberget i Härnösand.

Två av förslagen innebär en dragning över Indalsälvens delta förbi flygplatsen. I ett annat får järnvägen en mer västlig dragning jämfört med den nuvarande. Gemensamt för alla tre förslag är att de innehåller tunnellösningar, från 12 kilometer upp till 18 kilometer.

I samtliga förslag ingår en cirka tre kilometer lång tunnel från Härnösands järnvägsstation vidare genom Gådeåberget och vidare förbi Gådeby.

Den nuvarande järnvägen är så krokig att det bara går att köra högst 100 km i timmen. Den är dessutom 13 km längre än E4:an. Idag går det cirka tio tåg per dygn men i framtiden räknar Banverket med uppemot 60 tåg per dygn.

Det är mot den bakgrunden som banverket tillsammans med landstinget och kommunerna i Sundsvall, Timrå och Härnösand samt Landstinget i Västernorrland startat en förstudie.

De föreslagna nya sträckorna ska nu bedömas med hänsyn till miljöpåverkan, teknik, kostnader samt samhällsnytta. Även markägare och fastighetsägare längs sträckningarna ska informeras. Det första informationsmötet äger rum i Härnösand, 17 mars.

Projektet ingår inte i Banverkets så kallade framtidsplan vilket innebär att det inte finns några pengar avsatta för byggstart före år 2015


OLA THELBERG
070-218 31 09