Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

BAE optimistiska kring nytt fordon

I dag presenterar BAE Systems Hägglunds ett nytt fordon på en stor mässa i Paris.

Det har döpts till Armadillo.

Ett transportfordon med bättre skydd än alla konkurrenter och med en mycket stor potentiell marknad.

Annons

CV90 har under halvannat decennium varit fundamentet i BAE Systems Hägglunds verksamhet. 1 170 fordon har sålts till sex länder och de nordiska länderna har CV90 verksamma i Afghanistan.

Just Afghanistan och det som sker där har den senaste tiden accentuerat behovet av transportfordon med bättre skydd än de traditionella bandvagnarna ger.

På mindre än två år har därför Hägglunds utvecklat ett sådant fordon på CV90-plattformen.

I dag presenteras den på Europas största mässa för försvarsindustrin i Paris.

Namn: Armadillo.

Ett unikt fordon för främst trupptransporter, men det finns även i andra versioner som bland annat ambulansfordon.

Unikt så tillvida att det har bättre min- och sidoskydd än andra transportfordon i viktklassen. Detta i och med att den har stridsfordonets skydd.

Minskyddet är bättre än på en modern stridsvagn och den klarar minor på tio kilo.

– Det finns inga högre skyddsnormer än de Armadillo är testad i, säger Hägglunds marknads- och försäljningsdirektör Tommy Gustafsson-Rask.

På plussidan finns dessutom att den i originalversionen har åtta tons lastkapacitet "över". Det vill säga går det att på ett relativt enkelt sätt bygga på den ännu mer skydd.

Vad en Armadillo kommer att kosta är förstås inte officiellt, men Tommy Gustafsson-Rask säger att den blir ungefär hälften så dyr som CV90.

Hägglunds har levererat CV90 för mellan 40 och 50 miljarder kronor, så det handlar alltså om möjliga intäkter på runt 20 miljarder för Armadillo.