Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Åtta meter stort slukhål öppnade sig vid Domsjöfabriken: "Vi gör säkerhetsanalyser hela tiden"

Domsjöfabriken riskerar att hållas stängd i flera dagar på grund av ett ras på industriområdet vid Moälven. Ett stort avloppsrör som gått sönder har underminerat marken och skapat ett slukhål i asfalten.

TV: Se livesändningen vid slukhålet på Domsjöfabriker här!

Älven var under morgonen avstängd för båttrafik men har nu öppnats upp igen. Vid 10-tiden beslutade man att ta bort avspärrningen. Inga människor har skadats i samband med raset.

– Vi gör säkerhetsanalyser hela tiden, ser vi att det finns risk för att marken kommer rasa ned i älven spärrar vi självklart av den igen men just nu är älven öppen, säger Håkan Wiberg, enhetschef vid räddningstjänsten Örnsköldsvik.

Läs mer: Slukhålet kostar fabriken miljoner – vd Lars Winter: "Det är såklart tråkigt"

Vid 22:32 inkom larmet hos SOS Alarm. När räddningstjänsten kom till platsen upptäckte de ett stort hål ute vid Domsjöfabriken.

– Det rör sig om ett avloppsrör som ligger under jord som skapat ett hål. I och med att det ligger så pass nära Moälven finns det en risk att det kommer rasa jordmassor mot älven. Därför har vår prioritering legat på att evakuera älven på båtar, sa Jonas Hägglund, inre befäl hos Räddningstjänsten Örnsköldsvik.

Räddningstjänsten stoppade båttrafiken i älven genom att stänga båtslussen. Dessutom satte de upp varningsband och lysfyrar för att uppmärksamma om olyckan.

– Vill det sig illa kan älvkanten rasa ned i älven, vilket skulle kunna resultera i svallvågor. Därför vill vi inte ha några båtar i närheten, sa Jonas Hägglund.

Läs mer: Katastrof undveks – bara tur att slukhålet uppstod på en helg: "Hade kunnat sluta illa"

Fabriksledningen är informerad om situationen, och produktionen i fabriken har för närvarande minskat successivt under kontrollerade former.

Under morgonen gjorde andra medier gällande att fabriken riskerar att rasa. Men det stämmer inte, enligt Monica Backerholm som är kommunikationsansvarig på Domsjöfabriken.

– Nej, men det stämmer ju inte. Det var det värsta.

Så det finns ingen risk för det?

– Nej, nej, nej. Gud nej. Det måste vi ta tag i för det stämmer inte. Den riskerar inte att rasa, säger hon.

Det är ännu oklart vad som fått avloppsröret att underminera marken. När det ljusnat kommer arbetet med att laga röret påbörjas.

Under måndagsmorgonen var fabriksledningen och räddningstjänsten på plats på området.

– Först såg vi ett mindre hål som vi såg blev större. Då kallade vi in räddningstjänsten för att vi var rädda att det skulle rasa ner mot älven. Sedan har vi sakta tagit ner fabriken på ett kontrollerat sätt under natten. Vi har även spärrat av så ingen kan komma i närheten av hålet, säger Christin Norberg, produktionschef vid Domsjö fabriker.

Hålet hade då ett uppskattat omfång på åtta gånger åtta meter och det var oklart om hålet skulle vidgas ytterligare. Enligt Christin Norberg har slukhålet uppstått till följd av att ett av fabrikens största avloppsrör har gått sönder.

– Det är där som mycket av vårt kylvatten går. Vi måste ha kylvatten till fabriken och eftersom vi inte kan ta ut det på ett säkert och kontrollerat sätt så kan vi inte köra fabriken nu, säger Christin Norberg.

Området runt slukhålet fick spärras av och man tvingades även evakuera Moälven.

Just nu är det produktionsstopp i fabrikens produktion och man beräknar att det kan ta ett bra tag att åtgärda problemet.

– Det här hände i går kväll och vi kan inte bara stänga ner med en knapptryckning utan det tar en stund. Vi har gjort det kontrollerat under natten, genom att minska flödena och stänga ner fabriken. Under förmiddagen ska vattenmängden var så liten eller obefintlig att vi kan börja gräva, säger Christin Norberg.

Personalen kommer under tiden att arbeta med underhållsarbete på fabriken till dess att produktionen är igång igen.

– Vi kan inte producera på några dagar till dess att vi har lagat det här. Produktionen kommer att stå still till dess att vi har grävt upp och kunnat se omfattning av det här. Sedan kan vi bestämma hur vi ska laga den här tuben, återställa och sen köra igång igen, säger Christin Norberg.

Vet man något om vad ett sådant här stopp kan kosta?

– Det är för tidigt att säga, men den största kostnaden är själva produktionsbortfallet, säger Christin Norberg.

Räddningstjänsten har även varit på plats och kontrollerat säkerheten på området.

– Bedömningen var att det kunde ske ett ras med bråte och eventuellt en stödmur ner mot älven. Då tog vi beslut inatt att spärra av älven under en period. Vi utgår från vad som sker och kommer att ha kontakt med fabriken hela tiden och samverka med dem. Sedan gör vi åtgärder därefter för att säkerställa att ingen kommer till skada, säger Håkan Wiberg, enhetschef vid räddningstjänsten Örnsköldsvik.

Enligt Håkan Wiberg bedömer räddningstjänsten att man ska kunna öppna älven för trafik inom några timmar, men att man kan behöva stänga av området periodvis under dagen.

Kartan anger ungefärlig position.

■ ■ Ladda ner vår app till Iphone eller Android – få senaste nytt direkt i mobilen.