Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är bussar flyktingpolitik?

I höst blir bussarna inom Härnösands kommun avgiftsfria. Som en flyktingpolitisk åtgärd. Det är i alla fall så kommunens rödgröna ledning motiverar att använda en del av pengarna man får för att hantera ökade kommunala bördor i samband med en omfattande flyktingmottagning på gratis kollektivtrafik för alla kommuninvånare.

Men är bussar verkligen flyktingpolitik? Är det i själva verket inte bara de rödgrönas sätt att motivera att använda pengar öronmärkta till något annat? Avgiftsfri kollektivtrafik vill de ju ha ändå, oberoende av flyktingmottagningen.

Det är också misstanken från de borgerliga oppositionspartierna. ”Det hjälper väl inte upp flyktingsituationen?”, menar exempelvis oppositionsrådet Anders Gäfvert (M).

Men vad ÄR ”flyktingsituationen” för något överhuvudtaget om inte en utmaning för kommunen att framgångsrikt integrera väldigt många nya kommuninvånare i lokalsamhället? Inte särskilja eller upphöja utan omvandla till ”några i mängden”.

Det handlar om att tillhandahålla möjligheter till bostäder, utbildning, jobb och till alla sorters kommunal service som till alla andra Härnösandsbor. Och att kunna röra sig fritt i kommunen är värdefullt för alla, för de som bor nära och de som bor längre ifrån och för både de som kanske bor här tillfälligt och de som tänker stanna för gott.

Att ta sig till den mataffär man vill, till biblioteket, simhallen, järnvägsstationen eller vårdcentralen utan bil och utan att behöva fundera på kostnaden. Det är dyrt med buss i Härnösand i dag, men lördagsbussarna som redan är avgiftsfria går ofta fulla.

Vad som är bra för Härnösands flyktingar är bra för övriga Härnösandsbor – och tvärtom. Det kanske inte "bara" är flyktingpolitik men visst är det politik för flyktingar.