Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utvecklar ny lärmetod

/
  • Undervisningsmodellen är unik för Sollefteå och ska testas nu i höst.

Margueritte Salem och Camilla Karlsson tröttnade på svårigheterna att undervisa i svenska för invandrare.
Nu har de utvecklat en helt ny undervisningsmetod där alla elever passar in.

Annons

Människor av alla de slag kommer till SFI – allt från analfabeter som helt saknar utbildning till högutbildade invandrare med specialistkompetens.

I större städer kan man gruppera eleverna efter land, språk och utbildningsgrad. På det sättet skapas homogena klasser och det är lättare att lägga undervisningen på en passande nivå.

– Men på en liten ort som Sollefteå går det inte. Vi har helt enkelt inte resurser, säger Camilla Karlsson.

– Nu när de asylsökande kommer blir det dessutom nästan dubbelt så många elever här på SFI.

Att undervisa en grupp med ett brett spektrum av vitt skilda förutsättningar leder till problem.

– Det har blivit svårt att individualisera undervisningen och att tillgodose allas behov. Det blir mer traditionell klassrumsundervisning, vilket leder till svårigheter både för de som har mest att jobba med och de som redan är väldigt duktiga.

Camilla Karlsson och Margueritte Salem upptäckte att de funderade i samma banor.

– För ungefär ett och ett halvt år sedan väckte vi idén att skapa rutiner som gör det enklare och tydligare för eleven och som gör det möjligt att undervisa alla utifrån de förutsättningar de har, säger Margueritte Salem.

Tack vare ett statsbidrag på 650 000 kronor kunde de sätta tänderna i projektet. Och nu ligger pilotversionen av FILMA – en förkortning för flexibelt och individuellt lärande mot arbete – klar att användas. I oktober ska metoden testas på en av SFI-grupperna.

Tanken är att utbildningen ska vara mer inriktad mot arbetslivet, men också individualiserad så att den kan möta eleven på den nivå den befinner sig.

– Personliga mål ska stå i fokus, redan från början kommer man att få arbeta yrkesinriktat. Metoden är också både flexibel och tydlig, eftersom den klart dokumenterar och visar vilka kunskapsmål som är uppnådda så eleverna förstår exakt vad som krävs av dem.

Enkelt uttryckt delas kursen upp i moduler som innehåller olika moment – läsa, tala, samtala, skriva och lyssna. Modulerna kan anpassas till elevens nivå och kan skräddarsys utifrån elevernas intressen och planer. Efter test kan man fortsätta till en ny nivå.

– Eleverna ser att resultaten är helt avhängiga av arbetet. Tydlighet ger målinriktning, och eleven kan arbeta delvis på distans eftersom modulerna kan läggas ut på elevportalen, säger Margueritte Salem.

Mer läsning

Annons