Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unik satsning på marknadsföring

/
  • Catarina Molitor Sjöberg som driver Gålsjö bruk tillsammans med Mats och Anna Fagerström från konsultföretaget PR-kiosken.

Nu har Q-nätverkets unika projekt "PR-piloten" dragit i gång i Sollefteå.
– För första gången gör ett antal kvinnliga företagare från olika branscher något sådant här gemensamt, säger Anna Fagerström, PR-konsult.

Annons

Projektet "PR-piloten" kommer att pågå fram till den sista juni.

Tio företagare från Q-nätverket har tagit konsultföretaget PR-kiosken till hjälp för att bli bättre på att marknadsföra sig själva. Q-nätverket är ett forum för kvinnliga företagare och ledare i Sollefteå kommun.

– Vi tror att det här är unikt. Ett antal företagare väljer att gå ihop i ett gemensamt projekt. Vi ser flera fördelar med detta, säger Mats Fagerström från PR-kiosken.

Coachning och kurser hålls via internet, men flera fysiska träffar äger också rum under våren.

– Det finns en jäkla vilja att åstadkomma saker bland företagarna här. Vi ska försöka ge dem rätt verktyg.

Företagarna ska bland annat få hjälp med sina rutiner för marknadsföring, utbildning i hur man skriver pressmeddelanden och få tips om vilka strategier man kan använda sig av i sociala medier.

– Dessutom kan vi bidra med ett utifrånperspektiv. Som en utomstående part kan vi se saker på ett annorlunda sätt, kanske hitta helt nya saker att lyfta fram, säger Anna Fagerström.

En av de Sollefteåföretagare som deltar i projektet är Catarina Molitor Sjöberg som driver Gålsjö bruk.

– Jag hade aldrig haft råd att göra det här ensam. Nu är vi flera som delar på kostnaden, säger hon.

Catarina är väldigt positivt inställd till det här sättet att arbeta.

– Målet är naturligtvis att öka min omsättning. Men en annan effekt är ju att vi företagare får möjlighet att träffas, utbyta erfarenheter och hitta nya samarbetsformer, säger hon.

– Just marknadsföring kan vara svårt att hinna med när man samtidigt sköter verksamheten. Dessutom tror jag att vi kvinnor ibland har svårt för att marknadsföra oss själva.

Mer läsning

Annons