Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre större vägprojekt i sommar

Annons
Tre större vägprojekt i sommar

Väg 335 till Sidensjö över Gålsjöskogen blir klar i höst, ett år tidigare än planerat.

Även bron över Ångermanälven vid Rödsta kommer att vara körbar redan i år.

Och sex kilometer väg mellan Nässjö och Ramselevallen förbättras för 15 miljoner kronor.

Det är några av de vägförbättringar som Vägverket har prioriterat i Sollefteå kommun i år.

Även andra etappen av riksväg 90 mellan Skarped och Näsåker skall påbörjas. 22 miljoner kronor är avsatta för etappen och arbetet skall komma igång, men i mindre omfattning än planerat. Arbetet med vägen kommer igång senare än beräknat på grund av nya EU-bestämmelser om miljöfarligt avfall, enligt Tomas Ölvebring på Vägverket i Härnösand.

Det som har satt käppar i hjulet för vägförbättringarna mellan Skarped och Näsåker är en EU-regel om miljöfarligt avfall som gäller från 1 januari i år.

Det miljöfarliga avfallet är den tjärhaltiga asfalt som i dag finns på alla vägar som är byggda på 70-talet och tidigare.

Tjäran som används som bindemedel i asfalten var en restprodukt från utvinningen av gas ur stenkol.

I dag används inte tjära som bindemdel, men den gamla asfalten kan återanvändas om ett annat bindemedel tillsätts. Så har vägverket gjort hittills. Man har återanvänt asfalten.

- Efter 1 januari får vi inte göra så längre. Om den tjärhaltiga asfalten bryts upp räknas det som miljöfarligt avfall och måste transporteras till Sakabs anläggningar för destruktion. Däremot får vi lägga ny asfalt på den gamla, säger Göran Eriksson vid Vägverkets miljöenhet i Borlänge.

Diskussioner pågår mellan Vägverket, Naturvårdsverket och asfaltföretagen om hur den här frågan skall hanteras i framtiden.

- Vi anser att det bästa för miljön är att vi återanvänder asfalten med nytt bindemedel. De hälsoundersökningar som gjorts i landet visar att asfaltarbetare har bättre hälsa än byggnadsarbetare på "vanliga" byggen, säger Göran Eriksson.

Till dess frågan om den tjärhaltiga asfalten är löst kommer Vägverket att lägga ny asfalt på den gamla.

gaje blixt

Mer läsning

Annons