Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Situationen för lärarna är helt absurd"

/
  • Flytten till nya Hågestagymnasiet innebär att gymnasieskolan i Sollefteå – förutom Skedomsskolan – nu är uppdelad på två huvudenheter. Många lärare tycker att arbetsvillkoren försämrats avsevärt.

Ökad stress, en splittrad organisation, många sjukskrivningar och praktiska problem för de som jobbar på båda skolorna.

– Situationen för lärarna är helt absurd, säger en av lärarna om uppdelningen av gymnasiet i Sollefteå.

Annons

Sollefteås gymnasieskola är numera uppdelad i två huvudenheter – det nya Hågestagymnasiet samt den gamla GB-skolan. Stora problem med bland annat temperatur och ventilation ledde till att en betydande del av utbildningen numera flyttats från GB till en ombyggd kasern på Hågestaområdet.

Den första terminen är avklarad. Inom lärarkåren jäser missnöjet.

Flera lärare har fått två arbetsplatser. Mellan skolorna måste läromedel, bärbar dator och annat forslas. Avsikten är att de ska använda den speciella väg som byggts för ändamålet; en promenad mellan skolorna tar cirka en kvart i anspråk.

– Men det tar mer tid än så, eftersom man ska packa ned och packa upp. Det är väldigt lätt att glömma något, säger en av lärarna.

– Och jag får använda min egen bil, det är mycket att bära. Men det får man ingen ersättning för.

Flera lärare uppger att det kan bli snävt med tid att äta.

– Ibland blir det bara macka och kaffe medan man packar. Det beror lite på hur dagen ser ut.

De lärare som tidningen talat med är eniga om att stressnivån höjts och att det är svårare att ha överblick över verksamheten.

– Vi träffar aldrig varandra. Alla sitter på sina arbetsrum, cafeterian är stängd och det finns ingen naturlig mötesplats, säger en lärare på Hågestagymnasiet.

Även lärare på GB-skolan känner av uppdelningen.

– Minsta lilla grej som tidigare kunde lösas över en kaffekopp kan nu ta veckor. Allt blir så tungrott. Vi har förlorat hela dynamiken i att kunna träffas spontant, säger en lärare.

Flera lärare är nu sjukskrivna.

– Jag har jobbat i mer än 20 år och det har aldrig varit så här illa, säger en lärare.

– Det är många nya krav, inte minst sedan vi hamnade under barn- och skolnämnden. Och den administrativa sidan har bara blivit tyngre och tyngre.

Ett exempel är elevernas självvärdering utifrån betygsmålen. Alla resultat ska dokumenteras och en dialog ska föras med varje enskild elev.

– Det fyller säkert en funktion, men tiden finns inte. Jag sätter ofta mer än 200 betyg, och all denna dokumentation och uppföljning... Det är omöjligt.

Lärarna ska vara mentorer, ha utvecklingssamtal, sköta kontakten med föräldrar och stötta elever i behov av extra hjälp och stöd. Frånvaro ska registreras och rapporteras in varje månad. Samtidigt ska lärarna fortbildas och vissa måste sköta beställningar av böcker och annat utbildningsmateriel.

– Man blir så splittrad när det är så många olika arbetsuppgifter. Man kan inte fokusera där gärningen är. Jag sitter ofta kvar efter jobbet för att hinna med.

– Och vi har inte ens en egen kurator för eleverna längre. Jag älskar mitt arbete - men för första gången funderar jag faktiskt på att byta jobb.

Mer läsning

Annons